tisdag 17 februari 2009

Kommande ölnyheter på Systembolaget.

Just i denna stund finns det en flaska Sierra Nevada Harvest kvar i Stockholm, imorse fanns det 14 stycken. Precis som väntat gick de åt fort. Av övriga mitt i månaden nyheter finns det många flaskor kvar, förutom av Flying Dog Schwarz. Lärdomen av detta är att det egentligen inte finns en anledning att stå utanför Systembolaget på Regeringsgatan klockan 10.00 på en måndag, men å andra sidan är det en trevlig ritual att stå där då spännande nyheter släpps.

Hursomhelst blir det intressant att höra hur det gick för er som beställt mitt i månaden nyheter till er lokala butik.

När jag ändå är inne på ämnet Systembolaget och ölnyheter kan jag lika bra ta och skriva om kommande nyheter. Nästa månads nyheter kan man läsa om på Systembolagets hemsida. Vad gäller ölen är Oppigårds Spring Ale rätt trevlig. De bägge rackarna från Rogue, XS Imperial Indian Pale Ale samt XS Imperial Stout 2008 är förstås hyperintressanta, men frågan är vad plånboken har att säga om deras pris? Det får nog bli ett styrelsemöte om den saken vad det lider. En given öl att köpa i mars är Paradox från Brew Dog. Provade en skvätt i höstas, det var såpass bisart att jag gärna gör det igen. I övrigt kommer en del påsköl i mars, öl som jag inte blir alltför upphetsad av.

Nyheterna i april ser väl sisådär ut, ett par från Fullers sticker ut en del. Deras IPA blir kul att prova. Oppigårds Single Hop Ale är en rätt trevlig bekanskap. Slovakiska Zlaty Bazant ska det bli skoj att dricka igen, senast jag gjorde det var 2003 under några svettiga dagar i Bratislava.

Tar men en djupare titt i kristallkulan ser man att vi i maj och juni får stifta bekanskap med några öl från Jolly Pumpkin. Det kommer att bli härligt! Tyvärr har jag aldrig druckit något öl från dem tidigare. Ölen som anländer till Sverige är dessa. Är det bara jag som direkt föll för deras etiketter?

5 kommentarer:

AndersAnd sa...

Jag missar både andra mars och mitt i mars släppet. Det enda jag sörjer är väll att det inte blir ett par flaskor XS till källaren men egentligen är det ingen större tragedi, provade dem förra året. Sen kommer man hem från resan lagom till det ganska tråkiga april släppet vilket känns rätt ok då jag säkerligen inte kommer ha många kronor kvar att lägga på öl hah.. Jolly pumkin ska bli kul att prova, jag har låtit bli att köpa dem i Danmark och på puben då prislapparna alltid varit lite väl höga..

Gyllenbock sa...

Jag tror inte att de kommer att gå någon större nöd på dig, du kan gott missa nyheterna i mars. Det kommer att bli mycket intressant och kul att läsa om dina äventyr i New York.

Ottes sa...

Blir alltid besviken på Oppigårds öl. Tycker att man i alldeles för hög grad låter beskan vara smakledande. Gillar visserligen humlestinna öl men när beskan ställer sig bredbent framför solstolen och döljer hela kroppen så väljer hellre en mer välbalanserad öl i skuggan.

Anonym sa...

Får se huruvida jag införskaffar Rogues öl.

Harvest Ale såg jag på Bishops Arms idag... kostade 112 kronor. Kändes lite dyrt att dricka en flaska själv, men jag hinner nog prova den ändå.

Min Dobbel IPA hade tydligen kommit också... hann inte hämta idag dock, men ska lätt springa ner imorgon! Såg att det kommit in två flaskor i Karlstad på "agenten" och att de försvunnit... undrar vem som kan ha köpt? Kanske är någon som stulit min :) :S Haha. Skämt åsido, ska göra ett besök imorgon förmiddag.

Fredrik sa...

Jag fick mitt sms från bolaget idag, mina varor finns att hämta 1 flaska av varje köpte jag denna gången.