måndag 16 februari 2009

Då har man botaniserat igen.



Då har man varit och botaniserat bland hyllorna igen, anledningen till det var förstås mitt i månaden nyheterna som började säljas idag. Som vanligt var det kö utanför butiken, det var många som var på jakt efter vin samt japansk whisky. Ska man bara köpa öl går det bra att gå förbi den långa kön. Funderade ett tag på att slå till och köpa en flaska Bowmore White, men priset skrämde en aning kan man lugnt säga. Undrar vem det är som köper en sådan flaska?

Det var förvånansvärt lugnt vid ölhyllorna, kul var det att återigen träffa på Jonas från Öl i Stockholm. Skönt att veta att det finns några ölnördar iallafall.

Ibland måste man hålla lite i plånboken så jag köpte bara ett antal Sierra Nevada Harvest, Nøgne Ø Dobbel IPA samt Left Hand Smoke Jumper.



Framförallt Sierra Nevadan är jag mycket nyfiken på. Vill minnas att jag druckit någon ur Harvest-serien tidigare men kan icke minnas vilken. (Det var på Stockholm Beer Festival för något år sedan)

Den stora frågan är när jag skall hinna smaka allt jag köpt hem, har fortfarande en del rackare från novembersläppet kvar att prova. Denna vecka kan jag inte dricka öl då jag jobbar sent, helgen kommer att tillbringas i Istanbul. Nåväl, det är ingen panik. Om några veckor blir det grabbhelg på landet, då lär det provas öl så att det står härliga till.

10 kommentarer:

Baggen sa...

Såg dig i kön vid reg44 idag fast du stod en bit längre bak :-) Köpte oxo bara av Sierra Nevada, Left Hand och Nögne. Ska bli intressant och testa någon dag framöver!

Anonym sa...

Vad fint nyhetsölen står i hyllorna hos er. Här i Malmö står allt på golvet i lådor. Dock var det lättare att ta en låda Nögne Dipor under armen och betala.

AndersAnd sa...

Ja i Malmö står de så man nästan trillar över dem i den trånga lilla gången..

Niggze sa...

Mjapp i malmö får man ha vassa armbågar om man ska ha tag i något när det är rusning vid ölhörnan eller vad man skall kalla det.

Anonym sa...

Njae, idag var det väl knappt nån rusning till ölen. Stod i kön för första gången idag (mest för upplevelsen) Jag tog en låda nögne sen fyllde jag korgen med andra nyheter, köpte mig en ölprovarbiljett och kollade runt på övriga sortimentet..

Det roliga (och tragiska) var att den första i kön var en som bara skulle ha sina dagens pripps. Han stod i kassan innan man ens kommit in i butiken.

Gyllenbock sa...

Baggen: jag är inte helt säker på att det var dig jag såg, men tror det. Ska verkligen bli intressant att testa nykomlingarna.

Patrik: då jag kom fram till hyllan höll en anställd som bäst på att få upp flaskorna till hyllan, självklart valde jag att stå kvar ett tag för att få en bättre bild. Vad gör man inte för sin trogna publik? :)

Ottes sa...

Typiskt bortskämda storstadsbor att klaga över ordningen i butiken ;-) Själv vore jag överlycklig om bara en av "halvmånadsnyheterna" dök upp i hemmabutiken. Tyvärr tycks ansvarig inköpare dessutom vara helt ointresserad av öl, tur det finns bil...

Gyllenbock sa...

Ottes: attans surt med en ansvarig inköpare som inte är intresserad av öl. Kanske läge att kontakta camorran?

Markus sa...

Ska man vara lite kritisk så kan man ju tycka att mitt i månaden släppen borde spridas lite mer jämnt över landet. Sverige tar inte slut vid Stockholm och nog borde väl en stad norr om dalälven kunna kvalificera in sig som vinkällare.

/Markus

Gyllenbock sa...

Markus: ja, jag håller med dig. Vet vi varför de tillfälliga mitt i månaden nyheterna sprids så dåligt? Antar att det har med antalet flaskor att göra, blir tufft med logistiken.