lördag 28 februari 2009

Brooklyn Black Chocolate Stout.



Fick lite inspiration och bakade en chokladkaka idag. Vad dricker man lämpligast till det? Kall mjölk funkar alltid men då det ändå är lördag lyxade jag till det genom att öppna en flaska Brooklyn Black Chocolate Stout.

Ölets utseende är som förväntat, kolsvart med ett vackert mörkt skum som försvinner hyfsat snabbt. Jag tycker att ölet doftar mer kaffe än choklad, en viss eldighet finns där också liksom malttoner. (alkoholhalten är 10%)

Smaken är fyllig, stark och trevlig. Kaffe, lakrits, choklad är det första jag tänker på. Hade gärna haft ännu mer chokladsmak. Ölet har en skön bitterhet. En viss fruktighet finns där också liksom vinösa toner. Verkligen många olika smaker, spännande som vanligt är det att dricka en mörk smakrik stout.

Eftersmaken sitter kvar länge, verkligen en angenäm känsla.

Vill minnas att förra årets version var lite "råare", men det kanske bara är inbillning? Har några flaskor på lagring som skall bli spännande att smaka vid tillfälle.

Prisvärd stout är det, inte absoluta världsklass men helt klart bra.

Betyg: 3,75/5

Just ja,chokladkakan blev god men som vanligt är smeten det godaste.

Förresten, är det någon som druckit Brooklyn East India Pale Ale? Skulle vara kul om den hittade till Systembolaget nångång.

7 kommentarer:

Markus sa...

Brooklyn Black Chocolate Stout var mycket bättre i år än förra året. Tycker att förra årets var för spritig, söt och syrlig. Årets är mycket trevligare och mer balanserad.

Har testat Brooklyn East India Pale Ale och jag tyckte den var sådär. Om jag minns rätt så tyckte jag den hade något lite artificiellt över sig, smakade inte sä fräsch som jag tycker en pale ale ska göra.

Weine sa...

Håller med Markus. Brooklyn East India Pale Ale är sisådär, gav den 6/10 i betyg.

Stefan - Beer Drivel sa...

Jag har en flaska Choco stout i förrådet. Ska bli intressant att prova.

Jag drack East India Pale Ale på Pontus by the Sea förra sommaren. Tyckte den smakade fint då men kan även vara att det bara var trevligt att sitta i solen och götta sig. Om jag minns rätt så var den humlig och fin.

dempa sa...

Drack en Brooklyn East India Pale Ale så sent som igår kväll. Har tidigare gjort en privatimport på den. Håller med Markus och Weine, den är sådär. Verkligen inget speciellt.. tyvärr. Har för mig jag gillade Brooklyns Pennant Ale, men har bara testat den för länge sedan och endast en gång..

Gyllenbock sa...

Verkar alltså som att man inte behöver söka med ljus och lykta efter Brooklyn East India Pale Ale.

Det var orden India Pale Ale jag fastnade för, av någon anledning började det vattnas i munnen.

Fredrik sa...

Jag är ingen "big fan" av black chocolate stouten däremot gav jag east india pale alen 7/10 men det var för 3år sedan så betyget kan ändras.

Testa den om du hittar den tycker jag.

Anonym sa...

Broder Tuck, faktum är att till och med jag som sällan eller nästan aldrig dricker öl har smakat på just den där chokladiga.. det blev lite utav en chokladchock i samband med våfflor och vaniljglass. En annan har ju ingen stil.. Fullt godkänd enligt mig ändock.. om det inte vore för chokladen ;) /Apan