torsdag 1 januari 2009

Ölminnen från 2008.

Såhär på årets första dag är det lätt hänt att man tänker tillbaka på året som precis tagit slut. Har ni några särskilt fina eller intressanta minnen från 2008 vad gäller öl? Själv har jag under dagen funderat, många minnen blir det men dessa är mina bästa ölminnen från 2008:

Ett trevligt minne har jag från juni. Var inne i Stockholm på en ledig vardag, handlade lite prylar sedan blev jag förstås hungrig. Helt spontant skuttade jag in på Akkurat efter lunchrusningen. (satt ensam därinne under en timma, alla andra satt på uteserveringen) Beställde deras bacon & ostburgare. Till det drack jag en Nynäshamns Måsknuv Märzen samt en Oaked Arrogant Bastard Ale från Stone Brewery. Bägge ölen smakade utsökt, skoj var det också att skicka några MMS till kompisar som satt och hade kul på sina jobb. Det var verkligen en skön liten stund i all enkelhet.



Ett annat trevligt minne är från juli då jag träffade storasyster och hennes man på stan. Tanken var att vi bara skulle ses en timma eller så över en enkel lunch. Lunch det åt vi, men sedan hamnade vi av en konstig anledning på OT. Kvällsmåltid samt några öl blev det där. Minns jag inte helt fel drack jag Ridgeline Amber Ale, Rogue Dead Guy Ale, Old Plowshare Organic Stout samt en Real Ale vars namn jag tyvärr har glömt bort. Hursomhelst är det kul då planerna ändras och ner i magen hamnar god mat och dryck.





Stockholm Beer and Whisky Festival är förstås alltid en höjdpunkt på hösten. Verkligen en trevlig festival. Förra året fick jag äntligen tillfälle att prova Närkes legendariska Stormaktsporter. Ölet gjorde mig ej besviken, minns att vätskan var sådär underbart tjockflytande. Väldigt smakrik och dyr, 4 cl för 50 kronor var priset på festivalen. Bilden visar de 4 cl:



17 olika öl provade jag på festivalen, det mest udda var nog ändå Ultrapres Beer Liquor, varm öl som serverades med grädde. Gott och definitivt väldigt annorlunda. Sämsta ölet jag drack i Nacka var Tokens Röklakritsporter, alldeles för surt för min smak.



När jag ändå håller på kan jag ju lika gärna skriva namnet på de öl jag provade, förutom de redan tidigare nämnda. Samuel Adams Cream Stout (stabil), Sierra Nevada Wheat Beer (kändes lite tam, fel årstid?), Mora Kölner (god), Nils Oscar Kaffestout (godare på fat än flaska), Kosacken (god men kändes lite intetsägande efter Stormaktsportern), Bötet Barley Wine, Yttre Gaarden, Oppigårds Indian Tribute (mycket god), Ivanhoe Ale (inget märkvärdigt), Jämtlands IPA (schysst), Jack Whacker Wheat Ale (ok), Brewdog Paradox Imperial Stout (trodde först att jag drack single malt från Islay), Seadog Blueberry Wheat Ale (doftade verkligen blåbär, smakade blåbär en flaska var för mycket), Imperial Youngsters Special Bitter. (härlig beska och fin eftersmak)



En inte alltför vågad gissning är att jag återigen besöker Nacka i höst.

Ett annat fint minne är från mars och oktober. Då åkte grabbarna och jag till ett landställe norr om Uppsala där vi hade vår traditionella grabbhelg. Vi brukar se till att ha det på vårvintern samt på hösten. Väldigt trevligt att i lugn och ro äta gott och dricka något läskande.




Undrar om man kanske skulle ta och räkna samtliga öl man dricker år 2009? Vore intressant att veta hur många det blir samt förstås vilka. Ja, det måste jag göra!

5 kommentarer:

Ottes sa...

Räkna öl är kul :-) I klubben hade vi provat över 750 sorters öl för något år sedan, det har blivit fler... Har sedan själv druckit ungefär 400 sorter till. Tack och lov är det ju ändå kvalitet och inte kvantitet som räknas i slutändan. Bäst 2008 var: Nils Oscar Julöl årgång 2008 på fat (5/5), Mikkeller Beer Geek Breakfast (4,7/5), Gouden Carolus Christmas 2005 (4,4/5), St Peters Winter Ale 2007 (4,4/5) samt Anchor Christmas Ale 2004 (4,5/5). Mkt julöl i topp således.

Gyllenbock sa...

Det var väldigt mycket julöl i toppen. Själv har jag tyvärr inte fört seriösa anteckningar över ölen jag drack 2008, i år blir det bättring vad gäller den biten.

dempa sa...

hehe, den där Pripps 7.2% sticker ut en aning i mängden ;)

Buffalo Trace gillar jag!

Jag ska nog INTE skriva ner hur många öl jag dricker 2009. Då slutar det med att någon ser till så jag blir LVM'ad ;)

AndersAnd sa...

Ser gött ut med alla Oliver Twist besök! jag måste se till att åka upp igen snart och slösa pengar...

4cl kaggen var dyrt.. på EBF kostade det "en polett" för 5cl (en polett var väl ca 12kr...) konstigt med så stor prisskillnad. Har även betalat 250kr/25cl på bishops i Stockholm och det var det även värt, jäkligt bra öl.

Gyllenbock sa...

dempa: haha, ja Pripps Blå var verkligen en chock. Två öl har det blivit i år, gissar att det blir några till. :)

andersand: OT är verkligen ett trevligt ställe, tycker att det är lite lugnare än Akkurat. Fast givetvis är även Akkurat suveränt för en ölnörd.

I Stockholm är priserna många gånger löjliga, trist men sant.