onsdag 21 januari 2009

Dryckesrelaterade ölminnen.



Det absolut mest spektakulära reseminnet vad gäller öl härrör sig från midsommardagen 2004, platsen är München. Var ute och gick på gatorna i det vackra förmiddagsvädret då jag plötsligt kom till en park där det pågick "bryggeriernas dag". Det var 5-6 bryggerier som gratis slängde ut sejdel efter sejdel. Det var bara att ta för sig så mycket man orkade. Klockan var omkring 11, en blötare frukost har jag aldrig varit med om. Skönaste liraren var en äldre farbror som fyllde den ene petflaskan efter den andra med öl, via en tratt som han hade med sig. Onekligen hade han varit med förr. Episoden i München är en sådan där grej som man aldrig glömmer.

Det roligaste och mest intressanta bryggeribesöket är helt klart besöket på Alexander Keiths i Halifax. De hade byggt en bana där man sittandes i en öltunna åkte mellan olika stationer där information om förmedlades. Efter turen hamnade man i en mysig, mörk källarlokal där personalen bjöd på öl. Väldigt kul och annorlunda, personalen var iklädda 1800-tals kläder och showade friskt.

Bästa ölstaden jag varit är helt klart Bratislava. Inget fel med Prag men enligt mig är Bratislava trevligare då det är mer eller mindre lika vackert som Prag men med betydligt färre antal turister. En annan fördel är att ölet var billigare i Bratislava, en halvliter härlig pilsner kostade ungefär 8 kronor på stadens finaste uteservering. (detta var år 2003)

Mest bisarra upplevelsen vad gäller alkoholhaltiga drycker har jag upplevt i en liten matbutik i Beijing. Då jag kom fram till kassan för att betala för lite snacks och vatten såg jag att mannen bakom disken log lite pillemariskt mot mig. -Vad nu då?, tänkte jag. Det hela slutade med att han bjöd på en "rakabajsare", dvs kinesisk raketbränsle. Fy fan du store Belsebub vad det smakade illa. Ni som druckit nämnda dryck vet vad jag menar. Jag ville förstås vara artig samt definitivt inte låta en kines "vinna", alltså var det bara att hålla god min och ta det hela som en gentleman. Min kamrat fettisov som var med i butiken höll på att dö av en skrattattack. Har varit i Kina runt 10 gånger, har fortfarande inte druckit ett kinesiskt öl som varit riktigt gott. Väldigt blaskiga och helt utan beska brukar deras karaktär vara. Gumbai!

I Rom och Madrid har jag också varit med om ganska intressanta upplevelser, nämligen att behöva säga stopp till mannen bakom baren som bara fortsatt och fortsatt hälla i whisky i glaset. Något liknande skulle förstås aldrig hända i Sverige. En klassisk kommentar till min reskamrat är från Madrid: "Du sitter kvar och beställer in ett glas vin till, detta kommer att ta tid". Uppskattningsvis fick jag 13-14 cl whisky, det är rätt mycket då man förväntar sig att få en trea eller fyra. Drack inte upp allt.

Ett annat kärt minne är från Aschaffenburg i Tyskland. Tillsammans med två kurskamrater åkte jag ner en natt med syftet att intervjua några tyska myndighetspersoner inför vårt uppsatsskrivande. (vi skrev en uppsats om skillnaderna i handläggandet av ett ärende som rör serveringstillstånd mellan Sverige och Tyskland) Efter att vi intervjuat en handläggare på eftermiddagen ville han bjuda oss på en kvällsmåltid. Givetvis tackade vi ja, det hela slutade med att den trevlige handläggaren drack sex öl, sedan tog han bilen hem. Det sista han sade innan vi skiljdes åt för aftonen var att vi skulle ses klockan åtta på hans kontor nästa morgon. Trötta satt vi hos honom på morgonen, han var pigg. Tyskarnas får verkligen öl i modersmjölken.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tror ändå att München slår alla dina rekord, hittills. Du lär ju hinna med några svängar till. En annan som aldrig reser numera minns en kall marsdag i New York för tio år sedan, eller minns jag fel..för vi pimplade öl vid Central Park.. men det är väl preskriberat numera? ;)Fast jag har inget minne..

/Apan

Gyllenbock sa...

Att vi satt i Central Park det minns jag, man om vi drack öl eller ej kan jag tyvärr inte komma ihåg. Minns dock att vi köpte något av Brooklyns öl, inte alls omöjligt att vi drack en flaska i parken. (frågan är om det egentligen är tillåtet?)

Anonym sa...

Ingenting är väl tillåtet numera. Det jag för övrigt minns men du inte hörde är att du fick ont i öronen. Kan mycket väl vara så att du och grabbsen var vid någon pir medan sister and I käkade lunch bland joggare och hundskit och värmde oss med något starkare än Cola Light. Minnet är bra men kort..

/Apan