onsdag 14 januari 2009

Jakt efter Aventinus.

Någon stor jägare det kommer jag aldrig att bli, ja inte vad gäller att jaga till skogs. Fiske däremot, ja det är en trevlig sysselsättning. Ljumma sommarkvällar ute på Mälaren, ja man kan bli rörd av mindre.



Dagens jakt efter några flaskor med muntert innehåll blev en succé. Imorse tvekade jag om det verkligen är lönt att bege sig in till stan på en ledig dag, som tur är vann den rätta sidan av hjärnan. Jaktfångsten blev nämligen fyra flaskor Aventinus, ett legendariskt öl jag inte druckit på bra många år nu. (senast jag drack en Aventinus var i München på midsommardagen 2004, visst är det märkligt hur man kan minnas vissa saker?)

En kul liten detalj var att jag fick visa legitimation, ser det som en ära med tanke på mitt 33 år gamla förbrytaransikte.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår inte, hur fyndar man på systemblaget? Har vissa bolag varor i butiken som egentligen är beställningsvaror? Och var står de isåfall?

Gyllenbock sa...

Ta en titt på denna sida:

http://www.kronborg.nu/beer/best.html

Där kan man se vilka varor från beställningssortimentet som finns inne. Helt suveränt! (fast köp inte allt, jag vill ha min beskärda del)

Dessa varor står ej framme utan man får snällt fråga personalen om de kan tänkas knalla in på lagret och hämta det man vill ha.

Baggen sa...

Aventinus är ett riktigt, riktigt, bra öl. Enligt Garret Oliver så ska det vara bra att lagra så jag har 5 flaskor från 2007 som står och väntar på att jag ska dricka upp dem. Ölet är ju väldigt bra färskt oxo ska sägas.

Gyllenbock sa...

BF på flaskorna jag köpte igår är angivet till feb 09, men det tar jag med ro. Hur länge tror du att det kan vara lämpligt att lagra dem? 3-4 år?

Baggen sa...

Vad jag minns så var de flaskor som Garret Oliver serverat på någon lyxölmiddag runt 4-5 år gamla. Fast jag tänkte väl testa en redan i år och sedan ta en var 7-8:e månad eller så. Var fö på Regeringsgatan 44 idag och kollade om de hade några Aventinus kvar men de hade redan skickat tillbaka dem. Otur :) Det blev ist 4st Stille Nacht och 2st Solstice D'hiver. Jag överlever! :-)

Gyllenbock sa...

Ajdå, ja det var verkligen otur. Tittar man på hemsidan ska det just nu finnas 9 flaskor kvar på Regeringsgatan, men de uppgifterna är alltså felaktiga.