torsdag 15 januari 2009

Aventinus

Ett lite lätt misslyckat försök att hälla upp en Aventinus på det klassiska sättet:



Hade helt enkelt lite för lite vätska kvar i flaskan, mitt veteölsglas är endast på 0,4 liter. Kalkylerade lite fel. (matematik har aldrig varit mitt favoritämne)

Nåväl, det intressanta är förstås hur Aventinus smakade.

Till att börja med har ölet en fin mörkbrun grumlig färg. Doftar mycket jäst och kryddor.

Smaken är ganska fyllig och tjock. Den klassiska skumbananen finns där, fast inte lika påtagligt som hos andra veteöl. Kryddor, en skön sötma. Lite toner av russin, plommon och svarta vinbär. Lättdrucken trots sina 8,2%. Måste säga att alkoholhalten är lite lurig, ja nästan farlig då ölet är såpass lättdrucket.

En härlig öl på alla sätt, välbalanserad. Eftersmaken är behaglig med tydliga inslag av jäst och svarta vinbär.

En underbar weisenbock! Skön "hybrid" mellan veteöl och bocköl. Blir spännande att lagra några buteljer och i framtiden se hur ölet utvecklat sig.

4,5/5

Senast jag drack en Aventinus var 2004, kommer inte att dröja flera år innan jag gör det igen.

Nu har det gått ungefär en halvtimma sedan jag drack ölet, jästsmaken sitter fortfarande kvar i munnen. Onekligen en skön känsla. (osökt kommer jag att tänka på min barndom då jag med stor glädje käkade smet och bulldeg)

Jag vet inte, men är det för magstarkt att kalla Aventinus för Rolls-Royce bland världens veteöl?

8 kommentarer:

AndersAnd sa...

Väldigt gott öl det där ja, har bara druckit det ett par gånger innan dock, det bör ändras på..

Charmig video. När jag var yngre tyckte jag det var skithäftigt när bartender hällde upp min vete öl sådär, nu är jag väl lite mer "skitsamma". En del tycker man ska låta bli på grund av bristen på hygien vilket jag kanske kan förstå (om man är väldigt petig). Tänk om ölet liksom trillat i bajs innan och sen får man det i glaset ;)

Gyllenbock sa...

Har aldrig sett en bartender hälla upp en veteöl på det sättet jag gjorde. Tur är väl det kan man säga.

Anonym sa...

Smet och bulldeg, det var tider det! Smaklökarna utvecklas som tur är. Skaru hänga med på en stor stark i kväll eller?! Hörde att det lokala haket behövde nån vid öltappningen.. kom bara ihåg att du måste spä ut med vatten, för öl ska smaka vatten och inget annat. Kanske är du överkvalificerad, men fortsätt häll fel så kanske det kan gå väl ;)

/Apan

Gyllenbock sa...

Nja, jag avstår nog det lokala haket ikväll, men tack för frågan.

Ska man spendera pengar på öl, ja då får det bli på riktig öl. Något annat har jag ej tid med. :)

Anonym sa...

Aventinus är en riktig "all-time favourite". Drack väl en tre flaskor förra året och alla var mycket goda. Farligt lättdrucket, som sagt... är ju trots allt 8,2% men "slinker ner" lika lätt som en Weihenstephaner eller liknande :)

Anonym sa...

Synd förresten att det är kollikrav numera. Var ju inte det ett tag. Han precis beställa ett par flaskor när jag fyllt 20 innan de ändrade det där...

Gyllenbock sa...

Är det kollikrav numera? Det var trist att höra. Gäller alltså att slå till då det finns tillfälliga exemplar inne på ett Systembolag i närheten.

Funderar på att beställa några Fin du Monde, men det är kanske kollikrav även där?

Anonym sa...

Unibroues produkter är fortfarande utan kollikrav vad jag vet :) Borde nog också beställa ett par flaskor La Fin Du Monde då jag aldrig gett den en riktig chans (en gång i tiden tappade man omdömet och drack upp god öl när man minst av allt borde gjort det...). Har dock blivit besviken på ett par av Unibroues grejer, men Trois Pistoles är ju grym vad jag minns (jag tycker till och med att det finns drag i den som fick mig att tänka på Aventinus, passande nog).