torsdag 30 juli 2020

Årets första ölprovning hemma, fredag 17/7.

Det här året har ju onekligen varit klart annorlunda jämfört med normala år så ölprovningarna har inte duggat tätt. Fredag 17/7 var det i alla fall dags för en sådan, den första hemma hos mig anno 2020. De högt ärade gästerna Eddan och Eirik anlände klockan 16:00.

På balkongen var det för varmt så vi satte oss under taket i skuggan på framsidan. En äldre Brekeriet Cassis (batch 10 med utgångsdatum 2016-08-25) passade bra som välkomstöl. Fortfarande god men inte lika god som en något färskare butelj.



Ocean Sommarguld köptes på Systembolagets beställningssortiment i juni, tyvärr hade jag lite svårt för den. Eller den gick att dricka men nja, tråkig öl med smak av gräs, bröd, lite humle och smör. Inte riktigt min grej om jag skall vara ärlig.



Plevnan Siperia Imperial Stout 2010 Hanniku köpte jag på Alko i Helsingfors 2010. (ölet är en hyllning till Hannu Nikulainen som år 2010 nådde 10.000 ölratings. Snacka om att vara före sin tid) Typ en något bortglömd flaska som jag var väldigt osäker på hur den skulle smaka i juli 2020. Glädjande nog en riktigt trevlig öl som förstås var begagnad men inte för gammal. Choklad, ek, kaffe och lite whisky. Var verkligen orolig för att ölet skulle vara alldeles för gammalt men så var det alltså inte.



Kan inte påstå att jag var lika orolig över hur Avery Hog Heaven 2009 skulle smaka då jag var rätt säker på att den fortfarande skulle hålla. Min känsla var rätt, riktigt god trots sina år i förrådet. Även en påminnelse om att Hog Heaven dricks alldeles för sällan.


Öl från Tahiti smakade vi också, den var precis som väntat. Tunn och blaskig, så som "sol-ölen" nästan alltid brukar smaka. Asmara Lager Beer (Eritrea) får ett liknande omdöme med skillnaden att den var ännu tristare.



Kvällen rullade på i ett behagligt tempo, somrig mat bjöds det på liksom snacks/glass för den som ville ha.



Några öl som verkligen utmärkte sig var Hoppin Frog QORIS The Crusher som var mycket god och med en fint dold alkohol. (15,7%)



Hanssens Oude Kriek anno 2007 var alldeles förträffligt fin den också, härligt syrlig och med en hel del körsbär. Hur jag än försökte så lyckades jag aldrig komma på var flaskan köptes. Att vara lite småsenil kanske ändå inte är så dumt, vem vet?



Måste även passa på att nämna att Nøgne Ø Red Horizon inte alls smakade som i september 2010 då jag senast drack den uppe i stugan i Tornedalen i samband med valvakan. Det var inte alls gott så ölet hamnade i slasken. Förstås tråkigt då det händer men samtidigt en påminnelse om att alla öl inte bör sparas år efter år.



Då grabbarna lommande hemåt så kunde jag inte annat än konstatera att det var en riktigt schysst ölprovning som i vanlig ordning innehöll några riktigt goda öl och några sämre.


Inga kommentarer: