torsdag 9 juli 2020

Nya Carnegiebryggeriet och Zum Franziskaner onsdag 1/7.

Onsdag 1/7 var det dags att besöka de centrala delarna av Stockholm för första gången sedan 12/3. Några öl och mat på stan hägrade. Jag började med att ta tvärbanan från Sundbyberg till Luma. Vad hade jag i Luma att göra kan man kanske undra, köpa en lägenhet i Hammarby sjöstad kanske?



Nä, så kul ska vi inte ha det men däremot var det läge för ett besök på Nya Carnegiebryggeriet som jag inte hade besökt sedan premiäråret 2014. Precis som sommaren 2014 var vädret lite svajigt så det blev till att sitta inomhus. Annars ser deras uteservering stor och fin ut, men att sitta där får vänta till en annan gång.



Inomhus var stället sig likt, 10 fatöl och en del flaskor och burkar fanns det. Provade de fyra Nya Carnegie som jag tidigare inte stiftat bekantskap med. Fiffigt nog kunde man välja mindre glas vilket jag inte alltid men ganska ofta föredrar.



De fyra öl som dracks var Nya Carnegiebryggeriet Le(mon) Grand Soleil, samarbetsölet Friendly Baltic, Halo och samarbetsölet med E.C Dahls som heter Hammarby Hybrid.



Då jag satt med öl nummer två anslöt Silenzi från sitt jobb (ja vissa tycks behöva jobba i dessa permitteringstider). Vi kom överens om att ölen vi drack var ok utan att briljera. Undantaget var Nya Carnegiebryggeriet/Nynäshamn/NKB/Stockholm Friendly Baltic som jag tyckte var klart godast av de fyra. Mjuk och smakrik med väl dold alkohol. Det visade sig att de kopplade på ölet samma dag så där hade jag flyt kan man säga.



Vi människor är vanedjur så precis som 2014 tog vi den hela tre minuter långa turen med Hammarbyfärjan till Södermalm för att sedan knalla i runt 20 minuter till Soldaten Svejk. Soldaten Svejk är klassisk mark och jag hade verkligen sett fram emot att äta en schnitzel samt svinga några bägare men så blev det inte då stället var fullsatt vid 18-tiden. (det borde vi förstås ha räknat ut)



Istället blev det ytterligare en kortare promenad på runt 15 minuter till Zum Franziskaner vid Skeppsbron, helt klart kan man ha sämre ställen att gå till då det tänkta stället är fullsatt.

På Zumen var det också en hel del folk men det fanns lediga bord i matsalen så där kunde vi slå oss ner. En god wienerschnitzel åts, till den ett par öl, en självrunnen Närke Märzen och en Rossdorfer Urbräu. Härliga tider helt klart.



På Zumen trivs jag alltid, gillar verkligen den fina historiska jugendinredningen (än trevligare nu efter den senaste uppfräschningen av matsalen). Personalen är också alltid glad och vänlig. Helt klart ett av Stockholms allra bästa ställen för att mätta magen och släcka törsten.



Besöket avslutades med en varsin öl i Zumens backficka, det var inte vilken öl som helst utan Cantillon Foufoune som fanns på fat. Det är inte ofta Foufoune ses på fat så det var bara att slå till, allt annat hade bara varit knäppt. Verkligen en suveränt god öl som jag aldrig tröttnar på.



En trevlig eftermiddag och kväll avslutades på Akkurat, där dracks två av ställets sommaröl anno 2020. Oppigårds Harlequin Brewmance och Nynäshamns Guldgränd. Bägge två lättdruckna och småtrevliga, sådana där öl som man kan dricka flera av utan att protestera.


2 kommentarer:

Pontus sa...

Håller med om de 2, ang Akkurat och Zum F. Men känns det ej som att Nya Carnagiet borde våga sig lite mer på att brygga mer spännande öl, just nu känns det mer som att de har "AW folk" som målgrupp dvs personer som är nyfiken på mikroöl ej mer (lite som Poppels)?

Gyllenbock sa...

Hej Pontus!

Jo jag håller med, nu behöver ju inte allt vara "superspännande" men lite oftare borde de kunna ta ut svängarna kan man tycka. Därför var det kul med samarbetsölet Friendly Baltic, den var både god och intressant.

/Markus