torsdag 16 juli 2020

Gedigen pubrunda torsdag 2/7.

Inne i stan två dagar i rad!? Ja så blev det då jag hörde att Tom skulle in till stan för en pubrunda. En pubrunda är alltid en pubrunda så jag var inte sen att haka på.

Vi började med att promenera i runt 15 minuter från Odenplan till Man in the Moon. Några normala människor satt och åt lunch på uteserveringen men vi beställde några öl.

Av det som dracks tyckte jag denna gången mest om Westbrook 8th Anniversary Pecan Cookie Stout som förstås var söt men inte sliskig.



Däremot blev jag inte bästa polare med Buxton Malaphor som hade en del bärvibbar men även udda smak av smör som jag inte är så förtjust i.



När vi var klara på Månen blev det ytterligare en kort promenad på 10 minuter, denna gången var destinationen Omnipollos Flora, ett ställe som ingen av oss besökt tidigare. För den som inte vet kan det vara värt att nämna att detta är deras andra år.



Stället ligger i Humlegården, riktigt lugnt var det då vi var där tidigt på en torsdag. (noterbart är att de öppnar klockan 11:00 varje dag, fast inte på vintern för då är stället stängt) Åtta fatöl hade de, tre av dessa provades.



Omnipollo Mimmi Mimosa blev vinnaren av de tre. Trevligt uppfriskande i den rätt varma solen, syrlig med apelsin och mango.



Dagens tredje promenad blev kort, endast några minuter då vår nästa anhalt var Mikkeller Bar Stockholm, ett ställe som jag inte besökt sedan juni 2019. Innan vi fick beställa bjöds det på sprit. Snacka om ovanligt att bli bjuden på sprit även om det bara handlade om handsprit.



Stället var sig likt med skillnaden att uteplatserna hade blivit några fler jämfört med förra året eller så minns jag bara galet. Lite blandad kompott här också, godast tyckte jag om Mikkeller San Diego Puddin' Pop, minst om The Kernel Pale Ale Pacifica Sticklebract.



Efter Mikkeller var det dags att bege sig till Södermalm, det är inga problem att ta en stärkande promenad dit från Östermalm men just denna dag hade vi inte tid då vårt fokus var att dricka en öl eller två, alltså tog vi tunnelbanan.

På Södermalm började vi på Omnipollos Hatt, där var det också riktigt lugnt. Omnipollo Hypertropikal blev min vinnare, Omnipollo Bianca Blueberry Blackberry Raspberry Strawberry Maple Pancake Lassi Gose blev jag inte direkt förtjust i. Den hade vissa trevliga syrliga inslag av bär men allt förstördes av eftersmaken som bara bestod av söt lönnsirap. Lönnsirap passar månne till amerikanska pannkakor men inte lika bra till öl.



Kring Slussen ligger flera bra ölställen väldigt nära varandra så inte behövde vi ta särskilt många steg till vårt nästa ställe på rundan, Stigbergets Fot.

På Stigberget var det en hel del folk, den stora "matsalsdelen" var typ full så vi blev hänvisade till det lilla inre rummet som jag knappt visst att det fanns. (detta var mitt tredje besök på Foten som öppnade i vintras.)









Ölmässigt bjöd inte besöket på några sensationer men däremot var hamburgaren väldigt god, en av de bästa i Stockholm vill jag lova.

 


Ett kortare stopp på Oliver Twist blev det efter Stigbergets Fot, noterbart är att de även där bjöd på sprit innan man fick beställa. Jag hade inte druckit en handpumpad öl på bra länge så en sådan fick det bli, Skebo Mid-Atlantic Gold. Lättdrucken och småtrevlig. Glest med folk var det, kändes nästan som en tidig eftermiddag på en tisdag typ.



Dagens absolut godaste öl drack jag även kvällen innan, ja det blev ett besök på Zum Franziskaner även denna kväll. Jag blev smått häpen över att Cantillon FouFoune inte var slut på fat. Så väldigt god öl, snacka om en ynnest att ha fått dricka den på fat två kvällar i rad.



Stopp nummer åtta blev dagens sista. Akkurat besöktes även kvällen innan men på denna runda dracks några andra öl jämfört med onsdagen. Lambiek Fabriek 22 Months var inte fy skam, min första bekantskap med det bryggeriet.



Kvällen avslutades snyggt med Dieu du Ciel! Peche Mortel - Mexicain som kvällen till ära fanns på fat. Kanadadagen firas som bekant 1/7 så ölet var en fin hyllning till Kanada, ett land som det för övrigt är hög tid att besöka igen. När nu det kan tänkas ske?



En riktigt kul dag var det i ölets tecken, det är sannerligen inte ofta åtta olika ställen besöks på samma dag i Stockholm.

2 kommentarer:

fajanen sa...

Det va inga ljushuvuden direkt som syntes i lampan på Hatten. :-)

Gyllenbock sa...

Haha, nä det var det verkligen inte. Hoppas att de nästa gång sitter med en Ronald Reagan och Michail Gorbatjov-mask. :)