fredag 6 mars 2020

Torsdag 20/2 i Melbourne, fyra bryggerier.

Torsdagen i Melbourne bjöd på uppehåll men molnigt väder, värmemässigt toppade det med 20 grader. Behagligt med andra ord. Jag började dagens övningar med att promenera omkring i några timmar, bland annat till Rod Lawer Arena. Tennis är lite av en favoritsport att se på dumburken, särskilt då de fyra Grand Slam-turneringarna där Australian Open är årets första.



En härlig känsla var det att stå utanför arenan, men nästa gång vill jag allt titta på nämnda tennisturnering då jag är i Melbourne. Hur kan man vara så korkad att man åker till Melbourne då det inte spelas tennis? Endast reseledaren har svaret på den berättigade funderingen.



Att uppleva en stad till fots är verkligen en höjdare och det bästa sättet att se en stad. (möjligtvis kan en helikoptertur konkurrera)

Efter ett kortare uppehåll på hotellet var det dags för lite "jobb" igen, drygt 30 minuter tog det att gå till ölbutiken Beermash där dagens första öl skulle drickas.



Deras utbud var inte gigantiskt men det fanns ändå en hel del att välja mellan, jag var förstås bara ute efter att köpa inhemsk öl. Noterade att de hade några svenska öl, särskilt då från Brekeriet. Tydligen har butiken ett event varje år då de har skandinaviska öl både på fat och burk/flaska. Lite lustigt ändå att se såpass många flaskor från bröderna Ek i Melbourne, något liknande har jag aldrig sett i Stockholm.



En ölbutik med fat är alltid en favorit. Finns det något trevligare än att gå omkring småsmuttandes på en bira samtidigt som man ska försöka bestämma sig för vilka burkar/flaskor som ska få hamna i ryggsäcken?



Beermash är verkligen ett ställe som jag fattade tycke för, de två i personalen var väldigt trevliga och det fanns som sagt öl att dricka. Tanken var att främst dricka inhemsk öl i Melbourne men på Beermash kunde jag inte låta bli att köpa en Primitive Ghost Town Dance Party från Colorado. En lambik som serverades ur bag-in-box. Riktigt trevlig med fina toner av persika.



Stället ligger i ett område som kändes lite "bohemiskt", ja det ska visst finnas ett sådant område i alla städer av rang. I närheten av Beermash låg fyra bryggerier som jag givetvis ville besöka. De hade lite varierade öppettider, det normala var att de öppnade 16:00 på en torsdag så det gällde att göra skarpa beräkningar så att inget ställe skulle minnas.



Det första bryggeriet som besöktes var The Craft & Co som öppnade först av de fyra, klockan 12:00. Det visade sig vara ett stort ställe med både bar, deli, destilleri och restaurang. Var mer eller mindre tomt under mitt besök förutom att de anställda blev intervjuade i tur och ordning av några som verkade komma från livsmedelsmyndigheten eller motsvarande. Det var inget som störde mig men det var lite småkul att se hur den ena kontrollanten försökte spela en "hårdare" stil och den andra en mjukare. Att de orkar hålla på.



Jag nöjde mig med en paddle samt en sen lunchpizza till det. Pizzan vann den kampen, av ölen tycker jag att deras IPA höll den stabilaste nivån. (inte helt sällan det är så det slutar)



Från The Craft tog det inte många minuter att gå till The Mill Brewery som öppnade 16:00, jag var där 15:59 och lyckades smita in utan några som helst bekymmer.



The Mill Brewery startades 2016 så det får väl fortfarande anses vara ett nytt bryggeri. Bryggeriet är beläget i en klassisk lagerlokal. Det var rätt lugnt och skönt under besöket, de enda som väsnades en del var några tyskar som passade på att nyttja ställets pingisbord.



De fyra öl som beställdes kändes överlag lite bättre än de som dracks på The Craft. Min paddle innehöll följande stilar: APA, Black IPA, IPA och NEIPA.



Jag gillade The Mill Brewery men blev inte hängandes där alltför länge då jag som vanligt ville titta in på fler ställen. Det gäller ju att passa på då man ändå är i krokarna.

Fixation Brewing blev nästa anhalt, grejen med dom är att de bara göra IPA i alla dess former. Inte mig emot, IPA är ju för det mesta ganska så smaskens. Interiörmässigt var Fixation tillsammans med The Mill det schysstaste av de ställen som torsdagen i Melbourne bjöd på. Trevlig och sympatisk service samt en allmänt skön känsla i lokalen. Hundar var förstås välkomna, fint även det.



De två öl som dracks var aningen bättre jämfört med ölen på The Mill, så trenden var tydlig, för varje besökta bryggeri blev ölen lite godare så frågan är då om det skulle toppa på dagens sista bryggeri, Molly Rose Brewing?



Otroligt nog så gjorde det nog det trots allt, två öl blev det även där med surölet Molly Rose/Mr West Mr Spritz, Hazy Rhubarb and Citrus Sour som dagens godaste inhemska öl. (nästan så att bläcket tar slut då så långa namn ska skrivas)



Molly Rose var det bryggeri där det var flest besökare, stället var det minsta av de fyra. Besökarna kändes även yngre jämfört med de andra ställena, fler unga kvinnor också. Alltid skoj då det är blandad publik och inte bara snubbar.



Hur som helst så kändes även det som ett stabilt ställe med bra service. Det är sannerligen inte varje dag som fyra bryggerier besöks, ställen som dessutom bara ligger några minuter till fots från varandra. Det är svårt att inte vara nöjd i ett sådant läge.

Helt nöjd med ölintaget var jag dock inte utan det blev även en bägare på den närbelägna ölbutiken Slow Beer som liksom tidigare besökta Beermash erbjöd fatöl. Passade även på att köpa ett par flaskor då det fanns lite utrymme kvar i ryggsäcken. Kan meddela att är det någon som gillar att spela biljard så finns det ett bord på övervåningen så missa inte det när ni är där.



Då jag lommade tillbaka mot hotellet passerades ett ställe som heter The Catfish Bar. En ganska mörk och tämligen livlig bar som hade ett stabilt utbud.

Det tog sin lilla tid innan jag fattade varför stället heter som det heter men till slut såg jag att de hade ett akvarium som såg ut som en gammal tv-apparat och i den simmade en catfish, eller mal som det heter på svenska.



Gillade även detta ställe, ja jag är inte direkt kräsen av mig så finns det bara några intressanta öl att välja mellan så är jag nöjd.

Precis som kvällen innan blev jag ohyggligt kvällstrött så fler ställen blev det inte på torsdagen, men jag kände mig ändå väldigt nöjd med dagen ty det är sällan sju olika ställen besöks på en och samma runda. Något behov att gå till kyrkan hade jag sannerligen inte för vem behöver en kyrka då det finns bryggeripubar?


Inga kommentarer: