fredag 13 mars 2020

Söndag 23/2 i Melbourne, en stillsam dag.

Tanken var att åka till närbelägna St Kilda för att doppa tårna i havet och titta på strandlivet men direkt då jag gick ut på förmiddagen kände jag att det inte var en god idé då solen verkligen var stark. Direkt kylslaget var det inte heller denna dag.



Kändes som att solskyddsfaktorn på 40 var för lite så jag nöjde mig med att stanna i grannskapet. Ni som varit i Australien vet vad jag menar, solen där är verkligen stark och UV-strålningen kan vara riktigt jobbig. En kompis som var i just Melbourne för några år sedan blev solbränd fast det var molnigt väder så det är verkligen ingen lek.

Om det är en lek eller inte att besöka olika ölställen tycker folk förstås olika om men jag passade i alla fall på att besöka resans sista bryggeri på australiensisk mark, Westside Ale Works dit det tog runt 40 min att gå från hotellet.



Ett klassiskt garagebryggeri visade det sig vara med trevlig service från de två tjejerna som jobbade denna söndag. Var en handfull gäster under mitt besök så det var riktigt lugnt. Kändes lite som att stället låg lite avsides även om det förstås var noll problem att hitta det. 30 öl på fat stoltserade de med, 20 av dessa var deras egna. En paddle fick det förstås bli som start.



Kan säga att det var riktigt gott att dricka öl efter promenaden, samt att sitta inomhus kändes som en befrielse.



Ölmässigt så var det stabilt rakt igenom, denna gången tyckte jag mest om deras DIPA med namnet Westside Evergreen King samt deras Black IPA Westside R.I.P Mamba. Kul att se en Black IPA, är ju inte direkt vardagsmat att man gör det.



Till nästa ställe tog det runt 15 minuter att gå, Belgian Beer Café i Eureka var en fräsch och rätt stor bar/restaurang som låg i de mer trendiga delarna av Melbourne, så helt annorlunda i stilen jämfört med Westside Ale Works.



De hade en hel del belgiskt på både fat och flaska men det var inget som jag brydde mig om. Med all respekt men jag åker inte till Australien för att dricka Stella Artois på fat. Någon måtta på galenskaperna får det faktiskt vara.



Nä istället så blev det ett par inhemska, Tallboy and Moose Lazy Riviera var en duglig Saison som dracks inomhus. CoConspirators The Bouncer vågade jag dricka utomhus, en snäll APA handlade det om.



Resans tredje besök på Beer DeLuxe fick avsluta denna lilla söndagsrunda. En Bridge Road Beechworth Pale Ale slank ner.

Ett par rumsöl blev det också denna dag som verkligen gick i lugnets tecken. Endast 10 öl blev det under söndagen och då snackar vi inte om tio enliterssejdlar så man kan säga att det var ett stillsamt intag av jästa maltdrycker.


2 kommentarer:

Jonas sa...

Det verkar sannerligen hänt en hel del i stan sedan jag var där. Riktigt härlig stad.

Gyllenbock sa...

Jonas, ja jag läste dina betraktelser och kände igen några av ställena men typ inga av de bryggerier som jag besökte fanns på din tid. Gillar också Melbourne, staden känns så lugn och liten trots att den ändå är rätt stor.