onsdag 4 mars 2020

Onsdag 19/2 i Melbourne, en liten pubrunda.

De knappa sju timmarna mellan Singapore och Melbourne gick förstås lekande lätt. Precis som på den långa flighten mellan London och Singapore passade jag på att förbeställa mat, denna gången en klassisk Chicken Curry som i ärlighetens namn var godare än den gratinerade hummern på den tidigare flygningen. Asiatisk "mormorsmat" när den är som bäst, verkligen smaskens.



Immigrationen gick smidigt, var inga som konstigheter. Lite tråkigt nog får man inte längre en stämpel i passet då man ankommer Australien. Vädret var molnigt, runt 18 grader. Det hade regnat tidigare samma dag. En trevlig taxichaffis från Etiopien körde mig till Brady Hotel som låg bra till inne i Melbourne.

Framme på hotellet var jag i runda slänga 34 timmar efter att dörren där hemma stängdes. Åkte till Arlanda på måndag eftermiddag och var framme på hotellet kring lunchtid på onsdag. Tidsskillnaden mellan Australien och Sverige är 10 timmar.



En viss uppfräschning krävdes innan jag var redo att ta de första stegen i Melbourne som ligger 15589 kilometer från den kungliga huvudstaden. Var lite hungrig så styrde stegen till Mrs Parma's som låg en knappt kvart från hotellet.



Åtta olika öl på fat hade de liksom en hel del burkar och flaskor, kul nog var samtliga öl från delstaten Victoria, där Melbourne som bekant är huvudstad. Då jag anlände var det fortfarande en del lunchgäster kvar men efter ett tag var vi inte särskilt många kvar i salongen. Apropå salongen, jag tyckte att inredningen påminde lite om en Finlandsfärja från det glada 90-talet. Inget fel med det men det var i alla fall den känslan jag fick. Apropå Finland, en av de anställda hade varit utbytesstudent på en ort i norra Finland där jag har släkt. Ibland kan man inte annat än bara häpna över hur liten världen trots allt är.

En god lunch intogs samt ett par öl till den, Fury & Son IPA som fanns på fat samt en Hop Nation / Lerviq Bearded Seal DDH Hazy IPA som fanns på burk. Bägge ölen klart godkända.



Det blev ingen längre sittning på Mrs Parma's denna gången då jag kände att jag ville se ytterligare några ställen den första dagen i Melbourne.

Nästa stopp blev på närbelägna James Squire Brewery at the Portland Hotel, eller The Crafty Squire som verkar vara det man säger i folkmun. Ett stort och modernt ställe med ett väldigt centralt läge i Melbourne CBD.



Denna tidiga eftermiddag var det lugnt i salongen så servicen var både snabb och trevlig. Jag beställde en beer flight, eller paddle som det heter i Australien.



De fyra ölen var drickbara men inte särskilt intressanta. (kan vara värt att nämna att bryggeriet ägs av Lion Co - Kirin Holdings) Apropå öl, två av de som dracks bryggdes på plats. Att besöka bryggeripubar är alltid kul även om det man dricker inte alltid håller alltför hög klass.

Busig som jag är så drämde jag även till med ett stort glas James Squire Hop Thief 10. En typ ok pale ale som nog var i mildaste laget. Försiktiga öl är mitt slutomdöme om detta ställe.

Till nästa ställe, Beer DeLuxe Federation Square tog det hela 6 minuter att gå så fötterna de fick allt slita hårt.



Ett stort och modernt ställe visade det sig vara. Elektronisk tavla med det aktuella fatutbudet fanns det att stirra på. I kylarna fanns det en hel del burkar och flaskor. Det var som tidigare nämnt lite småkyligt denna onsdag så jag satte mig inomhus, annars så var uteserveringen rejält tilltagen.



Dracks det något då? Jodå, Pirate Life Mosaic IPA, Bodriggy Debracadabra och en Akasha Hopsmith IPA var vad jag mäktade med. Olika storlekar fanns på glasen, jag nöjde mig med de som var på 0,2 liter. Frågade aldrig men jag tror att de även erbjöd paddles.

Beer Deluxe ligger i ett område i Melbourne där det är mycket folk i rörelse, inte långt från Flinders Station så det var ganska mycket folk trots att det fortfarande var eftermiddag.

Började känna av den långa resan och tidsskillnaden men kämpade på så gott jag orkade, till nästa ställe, Boilermaker House var det inte heller långt att gå.



Boilermaker House var ganska stort och med högt i tak. De har en massa whisky men då detta primärt är en ölblogg så ägnade jag uppmärksamheten på öltutbudet.



Det fanns ett dugligt utbud av öl, två stycken drack jag hängandes vid bardisken. Kaiju! Aftermath och Hope Tropical NEIPA. Båda tillhörde dagens godaste öl så det var svårt att inte vara nöjd.



Apropå nöjd, klockan var kring 19:00 men jag kände att det vore skönt med lite paus på rummet. Den pausen blev lång för nästa gång då jag vaknade var klockan 03 på natten, givetvis var jag klarvaken då.

Tycker ändå att dag 1 i Melbourne var till belåtenhet, ingen stress här inte utan vistelsen fick rulla på i ett skönt semestertempo.

Inga kommentarer: