måndag 9 mars 2020

Fredag 21/2 i Melbourne, ett par bryggerier.

Fredagen blev ganska lik torsdagen fast med den stora skillnaden att betydligt färre nya ställen besöktes, endast två. Trevligt nog var dessa två bryggerier med pubverksamhet. De låg åt samma håll som torsdagens fyra besökta bryggerier.

Började med att besöka Bodriggy Brewing, dit tog det i runda slänga 60 minuter att gå från hotellet, i ett bekvämt promenadtempo.



Ett stort ställe visade det sig vara, högt i tak och med en tilltalande inredning. Servicen var i vanlig ordning riktigt bra och denna gången rejält pratsam.



En paddle beställdes liksom några goda och lite annorlunda tacos. Min paddle innehöll en pilsner, pale ale samt tre varianter av IPA.



Stabila grejer takt igenom utan att vara briljanta, ungefär som dagen innan på de andra bryggerierna. Jag vet inte om mina smaklökar är förstörda men numera är det rätt sällan jag blir riktigt häpen av en öl.



Hur som helst så var det ett trevligt lunchbesök, en t-shirt handlades också innan jag gick vidare mot nästa ställe dit det tog ungefär en kvart att gå.



Stomping Ground Brewing var stort det också och rejält livat för att vara såpass tidigt på dagen, verkar som att australiensarna tycker om att dricka sen lunch på fredagar.



Givetvis blev det även en paddle på Stomping, det är det klart bästa sättet att bilda sig en uppfattning om ett bryggeri och deras olika öl. Alltid då jag sitter på en bryggeripub utomlands kan jag inte låta bli att tänka på hur få sådana vi har i Sverige samt hur få ställen som erbjuder en beerflight/paddle eller ölbricka som det kanske heter på svenska?



I framtiden kanske det blir bättre även hemma, kanske, kanske. De olika ölen på Stomping höll stabil klass även de, glädjande nog hade de en rököl, Stomping Ground Hanging Rauch som inte alls var oäven.



Lustigt nog satt det en lirare vid baren som hade en t-shirt från ett bayerskt bryggeri, jag satt med min Närke t-shirt så det blev ett ganska långt samtal om öl i Europa och Australien. Det är alltid skoj att få inblick i ölscenen i det land som man besöker av en lokal öldåre.

Var även tvungen att beställa ett stort glas av Stomping Ground Into The Wood Wild Ale Blend No.1. Det var ett klokt val då det var en både en intressant och god suröl.

Gillade förstås även Stomping Ground, besöket blev längre än "planerat". Eller nja, det fanns inga direkta planer för dagen förutom de två bryggerier som jag nu skrivit om. Det är verkligen härligt att bara vara och ta dagen i ett lugnt och fint tempo.

På tillbakavägen stannade jag till på The Catfish, precis som jag gjorde dagen innan. Där var det ganska ödsligt för att vara en tidig fredag kväll.



Ett par öl blev det for min del, surölet Exit / Slowbeer Nieuw Zuur Apricot Sour Beer och en Boatrocker Stout. Bägge två habila.

Tyvärr så blev det återigen dags att bli rejält kvällstrött, några fler öl mäktade jag inte med däremot så blev det ett par whisky i en bar i närheten av hotellet men det är som det heter en annan historia. Fler öl skulle det bli nästa dag så ni behöver ej vara oroliga.


Inga kommentarer: