onsdag 30 oktober 2019

Nolia Beer, lördag 19/10.

På lördagen började Nolia Beer klockan 12:00 och det stängde klockan 20:00. Jag tog det lugnt och passade på att äta en enklare lunch på stan innan jag knallade bort till mässområdet, där jag var framme lite efter 13.



Genast då jag klev in i salongen såg jag att det skulle bli betydligt mer folk jämfört med fredagen, prognosen den infriades då det på eftermiddagen var mycket folk, många av sittplatserna var upptagna men fint nog var det var aldrig några större problem att gå fram att beställa en öl. Ibland kunde det ta lite extra hos vissa av utställarna då vissa av dem uppenbarligen inte var vana vid att servera folk öl. (visst är det kul att prata med sina kunder men man måste även ha lite känsla för om folk står bakom och vill ha något i sina glas) En del av festivalbesökarna kändes också lite ovana då de ej behagade att gå åt sidan då andra ville gå fram och beställa. Fast i det stora hela var det som sagt inga problem.



Apropå antal besökare så hade årets Nolia Beer i Umeå 4770 sådana, en fördubbling sedan premiäråret 2016. Det är skoj att det växer och att folk hittar dit. Tydligen kommer det även en del besökare från Österbotten, det går som bekant en färja mellan Umeå och Vasa.



Tyvärr måste jag redan vid detta skede av denna text meddela att de öl som jag drack på lördagen inte höll samma nivå som de som dracks på fredagen. Till några goda hörde Northern Light Singularity, en smått värmande imperial stout på 11% som smakade rostad malt, lakrits och lite kokos.



Tripel är inte min favoritstil då det kommer till öl men Den Bryggande Holländaren Underneath the Christmas Tripel var ganska god. Skönt nog ingen "tutti-frutti" i den som många andra öl i stilen brukar ha. (be mig inte förklara vad jag menar med tutti-frutti ty det kan jag ej)



Till lördagens sämre öl hörde Bottenvikens Dröglapp Gran Ale som jag inte var förtjust i, tunn och intetsägande. En som var ännu lite tristare var Northern Brewers Kåtöl Modern IPA som kändes mer brödig än fruktig, nä det var inget att skriva hem om.



Som jag redan nämnt var det mycket folk på lördagen, jag kände mig rätt klar redan vid 18-tiden då kupongerna var slut. Hade ingen större lust att köpa några fler så det var lika bra att retirera tillbaka till city.

Orutinerad resenär som jag är så borde jag haft ett par skor till med mig för de jag hade blev genomblöta i regnet/snöblasket som föll under den 15 minuter långa promenaden. Magen den kurrade också så det blev en pizza på första bästa pizzahak. Apropå blöta skor så gick det att köpa en bastu inne på mässan, en sådan hade suttit fint denna lördagskväll.



Det var lite väl tidigt på aftonen att knalla tillbaka till hotellet så jag ställde in siktet på Rex som ligger mitt i Umeå. På övervåningen var det mycket folk som satt och åt i restaurangen men en trappa ner där Rådhuskällaren/ölbaren ligger var det lugnare.



Gillade miljön där nere i källaren, dock var inte utbudet på fat särskilt speciellt, i alla fall inte för en härdad nollåtta. Gillade dock ölväggen där ställets utbud på burkar/flaskor gick att kika på. Är man sugen på något är det bara att säga till så går en av de anställda in och hämtar det man vill köpa.



Jag kände mig rådvill men till slut föll valet på en lokal Bryggverket The Bru-Team. Brut IPA är en stil som jag aldrig riktigt förstått syftet med, denna var dock ok även om det nog inte säger så mycket. En Sigtuna Passion Ale som fanns på fat blev det också men efter den orkade jag inte mer, magen kändes mer än mätt.



Väl på rummet kändes det skönt att torka fötterna och dricka en avslutande öl, en till rackare från Bryggverket som de gjort tillsammans med Tempel, Lengräddad IPA.



På söndagen flög jag hem rätt tidigt, redan vid 13-tiden och kunde konstatera att vädret var stabilare än dagen innan. På flygplatsen i Umeå kom det några snöflingor så vintern den är på gång kan man konstatera.


Fredagen på Nolia Beer var bättre än lördagen men som helhet var Nolia en trevlig upplevelse. Nästa år är det inte alls omöjligt att det blir en favorit i repris men då i Luleå i slutet av maj. Luleå är en stad som jag besökt otaliga gånger men trots det så vore det kul att göra det igen.

2 kommentarer:

Obalanserad sa...

Kul att Umeå lockar! Du borde komma upp på Norrlands hembryggarträff i feb. Och till nästa gång; skippa Bishops, Rex och Lottas och gå på Tapas istället!

Gyllenbock sa...

Ah, tack för tipset. Tapas hade jag helt missat. Är rädd för att jag inte är i Sverige i februari så det blir svårt med hembryggarträffen.