fredag 25 oktober 2019

Nolia Beer, fredag 18/10

Förra fredagen (18/10) var det dags för den första av två dagar av årets Nolia Beer i Umeå, ett event som hölls för fjärde året. Tidigare i år körde de även Nolia Beer i Luleå för första gången.

Jag har varit nyfiken på att besöka Nolia uppe i Umeå och glädjande nog blev det av i år. Tyvärr blev kompisen som skulle med sjuk men jag har inga problem att gå på en ölfestival ensam, det finns alltid folk att prata med om man känner för det. Nackdelen är förstås att man hinner smaka färre öl men det hör ändå till världsliga ting.

Smidigt flyg från Arlanda, 8 minuter flygbuss från flygplatsen i Umeå och sedan är man framme i city. Fick rummet på Scandic Plaza strax efter 13, mässan började 15:00. Hann även med ett snabbt besök på Systembolaget inne i Umeå, utbudet var klart stabilt med flera lokala öl på hyllorna. Nu hade jag ingen väska med mig så det köptes bara några rumsöl.



Umeå är ingen gigantisk stad så allt som var intressant för min del låg på promenadavstånd, exempelvis Bishops Arms dit det var i runda slängar en minut att gå från nämnda Scandic. Utbudet på fat imponerade inte alls på mig men det fanns en del i kylarna. Mitt val föll på en öl från lokala Bryggverket som heter Janne Shuffle Lager. Ölet var drickbart men inget särskilt, tycker att storyn bakom namnet är roligare än själva ölet.

Nå, från Bishops tog det drygt 15 minuter att gå till mässområdet där Nolia Beer gick av stapeln. Smidigt nog gick det att lämna in jackan (ingick i priset) och hämta ut de förköpta dryckeskupongerna före klockan 15:00. Det var lite fuktigt väder så det var fint att slippa vänta utomhus.



Prick klockan 15:00 drogs snöret och det var bara att börja botanisera bland utställarna. Apropå utställare var de rekordmånga i år, fler än 80 stycken.

Jag var mest nyfiken på att testa öl från de norrländska bryggerier som jag tidigare inte stiftat bekantskap med, började hos en av dessa, nämligen hos Gårdsbryggeriet 65°N. Bryggeriet ligger i Barsele (alla känner väl till var det ligger?) och drivs av ett trevligt par.



Drack två av deras öl, Gårdsbryggeriet 65°N Göjvut och Gårdsbryggeriet 65°N Äljest. Båda två var milda och lättdruckna utan några större krusiduller.



The Pine Ridge Brewery kommer sannerligen inte från Norrland utan från Falkenberg. Jag har druckit flera av deras öl tidigare och tycker att de håller en bra nivå. Till Nolia hade de med sig hela 16 olika öl som samtliga serverades på kran, drack två av dessa. The Pine Ridge The Shady Sharks Westcoast IPA och The Pine Ridge The Raging Rhino Triple IPA. Båda var goda men förstnämnda lite bättre, sistnämnda var en rejäl rackare med en hel del hetta från alkoholen.



Fjällbryggarna har inte funnits länge, de hade med sin sin Pilsner och Fjällguld, sistnämnda med hjortron. Tyvärr kände jag inte mycket hjortron varken i doften eller smaken men gillar idén. De bjöd även på små bitar av rökt tjäder vilket var supergott.

Några som inte var blyga var Noisy Bastards Brewing från Sundsvall. Detta var deras andra ölmässa och de hade med sig två olika imperial stout, en neipa och en dipa. Öltyper som man inte direkt förväntar sig att ett nytt bryggeri har med sig i början av karriären. Jag måste säga att jag gillar deras stil, dessutom blev det ett trevligt snack i deras monter. Kul bryggeri som jag kommer att hålla ett extra öga på.



Provade ett par av deras öl och Noisy Bastard PongoPow var den godaste, en schysst fyllig mörk pjäs som smakade en hel del choklad, lakrits och rostad malt.



Tre stycken finska bryggerier fanns på plats, alla från Österbotten som fågelvägen inte ligger särskilt långt från Umeå. På fredagens pass provades ett par öl från Keppo Bryggeri och en från Bock's Corner Brewery. Tycker att de två öl från Keppo var godare än den från Bock's.



Wilderness Brewery var ett annat nytt svenskt bryggeri som jag inte hört talas om så sent som för några veckor sedan då jag kikade på utbudet på Nolia Beer. De är belägna i Boden för den som undrar. Testade ett par av deras öl som var ok. Det är bara att konstatera att det händer en hel del uppe i Norrland rent ölmässigt, ja även annars också.



Svartbergets Fjällbryggeri från Åre hade jag tidigare druckit en öl ifrån men var nyfiken på att prova några till. Fint nog hade de med sig ganska många öl till mässan. Godast av de tre som testades var helt klart deras Svarbergets Blackwood, en sympatisk imperial stout som jag gärna dricker igen.

De första timmarna på fredagen var riktigt lugna, det blev mer snack än normalt med de olika utställarna. Jag tycker att det är riktigt intressant att höra om olika bryggeriers funderingar om ölvärlden. Det blev inte sämre av att alla var så trevliga, ja stämningen på Nolia var överlag riktigt bra. Skönt nog såg jag inga som var för berusade eller som betedde sig illa. En annan härlig aspekt var dialekten som vissa av utställarna pratade, hör man olika typer av norrländska så längtar man hem.

Något som dessutom gjorde hela upplevelsen ännu bättre var att det fanns gott om sittplatser, flera ställen där man kunde skölja sitt glas samt noll kö till toaletterna. Helt enkelt ett väldigt bra arrangemang.



Det hela stängde klockan 21 på fredagen men jag retirerade lite tidigare än så. På hemvägen till hotellet blev det ett kortare stopp på det stimmiga Lottas Krog. Det roliga med det stället är att de brygger sin egna öl. Dock blev jag inte superimponerad av Björkstadens Björksta Pils. Men det är alltid kul med bryggeripubar, vi har alldeles för få pubar i Sverige som brygger egen öl.

En riktigt kul fredag var det, efter fredag följer som bekant lördag och om den dagen ska jag skriva om lite senare. 

Inga kommentarer: