måndag 14 oktober 2019

Ett par bägare på Bryggeri Munkbron.

Kvällen var fortfarande ung då Tom och jag lämnade ölmässan i Nacka. Buss till Slussen och därefter gick vi till alltid lika trevliga Zum Franziskaner för en varsin öl.



Från Zumen är det inte långt att gå till Bryggeri Munkbron som öppnade tidigare i våras. Ni som kommer ihåg Monks Porterhouse lär inte ha några problem att hitta till Bryggeri Munkbron då den är belägen i Porterhouse tidigare lokaler.

Första gången som jag besökte stället hade de ännu inte några av sina egna öl bland de 12 kranarna men på de senaste två besöken har de haft det, så även denna torsdag.



Munkbron Three Lefts = One Right var en god old school DIPA. Ganska "grön" och med grapefrukt och gräs. En viss gnutta värmande alkohol men ändå tämligen lättdrucken.



När vi satt där och mumsade på våra öl funderade jag på hur många bryggeripubar det just nu finns i Stockholm. Dessa kom jag fram till:

Bryggeri Munkbron
Waza Restaurang & Bryggeri (belägen i Monks gamla lokaler på Wallingatan)
Stockholm Brewing
Fjäderholmarnas Bryggeri (stängt för säsongen, öppnar i vår för säsongen 2020)
Nya Carnegiebryggeriet
Whippet Lab (ligger på Södermalm, vid Skanstull)
Restaurant China! (det är restaurangen på Kungsholmen som har bryggverket)
Sundbybergs Köksbryggeri (ligger ju ändå typ i Stockholm)

Tror att det är de som finns just nu, inte så många med andra ord så det lär finnas plats för fler. Kul ändå att det finns några stycken, kanske vore läge att ägna en dag åt en bryggeripubsrunda? (sämre saker kan man ju hålla på med)

Förutom Munkbrons egna öl slank det även ner en gästöl, som vanligt var utbudet bland gästölen varierat och med flera som jag tidigare aldrig sett.



Jag tycker om Bryggeri Munkbron, stället är avslappnat och med schysst personal med andra ord väl värt ett besök om man har vägarna förbi.

Inga kommentarer: