torsdag 17 oktober 2019

Några öl på en måndag.

Jag har under årens lopp listat ut att måndagar är den bästa dagen för en enklare ölprovning. Sinnena är alerta, alla är pigga och utvilade efter helgens bravader och ser verkligen fram emot den nya veckans upplevelser, besvikelser och glädjeämnen.

Sagt och gjort, Eddan och Eirik bjöds in för några öl. Gränsen satte jag till sex stycken plus två bonusöl ty alla vet att en ölprovning utan några bonusöl inte kan kallas för seriös verksamhet. Vi körde provningen mellan 16-20, då det typ är den lugnaste tiden på dygnet för de flesta, särskilt då på måndagar.



Först ut var en Stigbergets / AF Brew Tsar Cockerel som jag köpte på Glasbanken för några veckor sedan. En söt Barley Wine som bjöd på de klassiska inslagen av karamell och torkad frukt, även en del värmande alkohol. God men inte fantastisk.



Som andra objekt blev det en Dry & Bitter / PINTA Boogie Gold. En duglig Imperial NEIPA som kändes rätt grön och inte riktigt bjöd på det allra bästa.



Toppling Goliath Intergalactic Warrior IPA köptes även den via Glasbanken. För 110 spänn fick vi en fem veckor gammal bira (vilket förstås får anses vara riktigt färskt, särskilt om man jämför med Systembolaget) Lite bättre än en god öl tycker jag, fruktigt och lättdrucken. Skulle funka fint som husöl eller något liknande.



Omnipollo / The Veil Tefnut Triple Fruited Raspberry Imperial Gose var väldigt, väldigt söt och syltig med hallon, godis och sorbet. Snacka om dessert men godare öl har jag definitivt druckit. Är i ärlighetens namn lite less på alla dessa galet söta öl från Omnipollo-fabriken.



Lettiska Ärpus DDH Citra Mosaic IPA stod näst på tur. Småtrevlig kan man kalla den, inget som direkt stod ut utan det handlade mest om att bara hälla i sig och se glad ut.



Wylam Danse Des Coco smakade verkligen kokos och ananas, gillar jag kokos? Ja, det tror jag, om inte annat så är ju Bounty en klassisk chokladbit., vad nu det har med saken att göra?



Hoppin Frog Maple Whiskey Barrel Aged BORIS köptes på Glasbanken i våras. BORIS brukar vara goda så även denna. Skönt nog var det inte för mycket smak av lönnsirap utan det hela kändes balanserat. Ja, jag gillar utbudet på Glasbanken. Pengamässigt köper jag snudd på för en större summa därifrån än från Systembolaget. Får ta och höra med revisorn vid tillfälle om det kan tänkas stämma.



Sist men inte minst dracks kvällens godaste öl som jag köpte på Mikkeller CPH Airport i juli. Mikkeller Baghaven Granadilla var riktigt uppfriskande och med fina toner av passionsfrukt, lite äpplen och ek. Jag har druckit sju olika öl från Mikkeller Baghaven och gillat dem alla så det är verkligen ett bryggeri att hålla utkik efter.


Inga kommentarer: