fredag 16 mars 2018

Fredag 23/2 i Carlsbad, Oceanside och Vista. Pizza Port Carlsbad, Bagby Beer Company, Barrel Harbor Brewing och Booze Brothers Brewing

Tiden den bara rusar då man är ute på en trevlig resa, fredagen var vår sista riktiga dag i USA ty på lördagen var det dags att flyga hem till Skandinavien igen.

Tempot var inte intensivt på morgonen men när vi väl var redo att möta dagen beställde vi en Lyft till Carlsbad där Pizza Port Carlsbad hägrade. Det  korta besöket i Carlsbad gav helt klart mersmak, kändes ganska pittoreskt (för att vara USA). Rent och snyggt, säkert riktigt trevligt på sommaren då det är badväder.

Innan de öppnade klockan 11:00 gick vi ner till beachen och tittade på det magnifika havet. Stilla havet ser jag verkligen för sällan. Det blåste rejält och det gick väl sisådär att fixa till en Trump-frilla.

Pizza Port hade jag tidigare besökt i Ocean Beach (förra året) så det var alltså premiärbesöket på deras ställe i Carlsbad. Vi var där lite efter öppning och då var det inte så mycket folk men under besöket var det många som kom in för en bit pizza och öl. Inget konstigt med det för vem tusan gillar inte pizza och öl?

Pizzorna var riktigt goda, vi tog två olika som vi delade på. Värt att notera är att pizza och öl beställs på två separata ställen, ingen bordsservering.

Ölen som vi testade var överlag stabila, godast enligt mig var Pizza Port Thruster vilket är en DIPA. Förstås välhumlad och med fina toner av citrus och ananas.

Helt klart ett schysst ställe, folkligt och med goda pizzor och stabila öl. En liknande kedja i Sverige skulle jag gärna se även om det förmodligen skulle inverka menligt på midjemåttet. Enda negativa med besöket var att deras shop som låg några meter bort var stäng då den skulle öppna senare på eftermiddagen. Istället fick vi nöja oss med att köpa med oss några burkar från det mer begränsade utbudet i själva baren/restaurangen.

Från Pizza Port åkte vi till Bagby Beer Company som låg knappt 10 minuter bort. Chauffören som körde oss var en äldre gentleman som säkert hade passerat 80. Han stirrade mer på sin GPS än på själva vägen även om det bara var att åka rakt fram. Mycket till hörsel hade han inte heller men som tur är kom vi fram helskinnade.

Bagby Beer Company visade sig vara stort, modernt och påkostat. Gästerna var väldigt få under vårt besök som varade i knappt två timmar. Vi valde att sitta utomhus och njuta av den kaliforniska vintersolen.

Några helt ok fatöl från Bagby dracks. De hade även ett ganska stort utbud av flaskor och burkar från olika länder och stilar som fångade vårt intresse.

Vi valde till slut tre olika öl från Sierra Nevada. Beställer man öl från Sierra Nevada vet man vad man får, precis så nu också. Gott utan några krusiduller.

När vi var färdiga på Bagby åkte vi tillbaka mot Vista, denna gången var det en pratglad man i 60-årsåldern som nästan blev lite rörd över att ha skandinavier i bilen. Det visade sig att han var norskättling och att en av hans förfäder hade varit med om att skriva Eidsvollförfattningen, det vill säga Norges Grundlag. Hans största önskan var att få resa till Bergen och Oslo. (håller tummarna för att han får göra det vid tillfälle) Att åka Lyft är verkligen guld, inte bara för att det är prisvärt och väldigt smidigt utan även för alla dessa möten med intressanta personer.

Till det för mig helt okända Barrel Harbor Brewing åkte vi i alla fall. Ett trevligt ställe med fin service visade det sig vara. Rätt klassisk miljö med bryggeri och bar. Tämligen välbesökt av andra ölsugna personer.

Klart godast av de provade ölen var Barrel Harbor Funky Buss. Uppfriskande med funk, passionsfrukt och persika. Noterbart är att de även hade en Black IPA, en ölstil som jag inte ser särskilt ofta längre.

Resans sista ställe blev Booze Brothers Brewing som låg på gångavstånd från Barrel Harbor. Fint nog fanns där ett ungt par som sålde hamburgare, satt som ett smäck då vi var hungriga.

På Booze Brother var det full fart trots att kvällen ännu var ung. Vi tog sikte på några platser bredvid ett par i 50-årsåldern. De var nyfikna på varifrån vi kom och undrade vad vi tyckte om ölen? Mannen gick t o m och beställde öl som han bjöd oss på, mycket vänligt, tack!

Det visade sig efter en stund att de var delägare i bryggeriet. Vi fick även träffa en av bryggarna som var svensk, ja ibland är världen allt liten. Han hade bott många år i USA men svenskan var fortfarande god. Frågade om deras öl kommer att komma till Systembolaget, nä det var inte aktuellt. Allt som de bryggde såldes i närområdet.

Blev så mycket intressant prat att jag nästan glömde bort att dricka öl. Noterade dock att nivån var jämn och att det var en IPA med namnet Booze Brothers 1-800-Tropics Ext 228 som tillsammans med surölet Booze Brothers Horse Blinder var de godaste av de provade ölen.

En kul avslutning på resan, lite typiskt att den skulle komma den sista kvällen där vi skulle runda av tidigt då packning väntade på rummet dessutom skulle Eirik vara i skick då han morgonen efter skulle köra oss till LAX.

Några sista öl på rummet slank ner innan det var dags för en sista nattvila på amerikansk mark för denna gången, ja jag hoppas att det kommer fler resor. Har nu varit sex år i rad i Kalifornien och har ingenting emot att återvända. Är så skönt att komma iväg i januari eller februari.

Till LAX gick det mycket snabbare att åka än vad vi hade beräknat, förmodligen på grund av att det var lördag. Nå, bättre med god marginal än att behöva stressa på en storflygplats. Blev mat och en sista ny öl i Star Alliance-Loungen som jag gillar skarpt. Flygresan hem var odramatisk, jag lyckades slumra bort halva resan vilket alltid är skönt.

Skönt nog höll alla burkar och flaskor ännu en gång. Endast en gång har en flaska haft lite punka vid kapsylen och det var när jag flög från Haugesund för några år sedan.

Det var det hela, ännu en resa avklarad. Förbaskat kul är det, när åker vi?