lördag 11 februari 2017

Tisdag i San Diego, Toronado, North Park Beer, Bottlecraft med mera.

På tisdagen var det dags att lämna Holiday Inn och istället byta till Lafayette Hotel som låg i en annan del av staden. Det hotellet var betydligt trevligare jämfört med de två första nätterna på nämnda Holiday Inn. Herrarna Johan, Richard och Tom hann checka in på Lafayette före mig så vi bestämde att vi skulle ses på Toronado, dit var det ungefär 15 minuter att gå från hotellet. Väldigt lätt att navigera, bara att gå längs El Cajon Blvd och sedan svänga till höger vid 30th Street.




Toronado i San Francisco har nog alla som har lite koll på ölvärlden hört talas om. Det är ett ställe som jag verkligen gillar, skönt ruffigt och med ett fint ölutbud. Då jag klev innanför tröskeln kände jag genast igen stilen. Vid ett bord satt de tre busarna från Stockholmstrakten, i övrigt var antalet gäster få denna tidiga tisdag.



Toronado i San Diego har inte lika många år på nacken som originalet. Lokalen kändes fräschare, fatutbudet var lika starkt som i San Francisco däremot var utbudet på flaska lite sämre, betydligt sämre vad gäller öl från Russian River.



Personalen hade en annan attityd än på legendariska Toronado i San Francisco, vänliga och trevliga. Ölmässigt kunde jag inte göra annat än börja med en Pliny The Elder på fat, sämre lunchöl kan man verkligen dricka. Världens mest smakrika öl är det inte men ack så balanserat och snudd på perfekt på alla sätt ändå.



Bland de nya ölen som utmärkte sig på denna lunchsittning var goda Mikkeller San Diego Uklar IPA (fräsch och "juicig" med apelsin och ananas), Kern River Hop Nookie (välhumlad med grape och ananas) liksom Almanac Elephant Heart de Brettaville (trevligt funkig med plommon, lite bär och brett)

Toronado liksom en drös andra intressanta ölställen är belägen på 30th Street. Man behöver inte gå alltför länge innan man hamnar på nästa ställe, ett sådant var North Park Beer Company som blev vårt nästa stopp.

Även på det stället var det lugnt, förutom vi fyra var det bara en handfull andra gäster. Jag gillade det stället, det var högt i tak och rent och fint med det glänsande bryggeriet alldeles i närheten av baren.



Deras öl hög stabil klass, allra mest förtjust blev jag i North Park Stay Classy vilket var en riktigt stabil och uppfriskande Session IPA.



Innan vi gick till nästa ställe stannade vi till på väldigt närbelägna City Tacos där vi mumsade i oss några riktigt goda autentiska tacos. (inga fredagstacos här inte)



När det var avklarad gick vi över till andra sidan gatan där Bottlecraft North Park var belägen. Jämfört med Bottlecraft i Little Italy var antalet fatöl färre, 10 stycken kontra 23. Antalet flaskor var ungefär detsamma, jag räknade inte exakt varje för att vara ärlig. Någon hund fanns det inte heller.

Något som däremot fanns på detta ställe till skillnad mot det andra var en disk med ost, korv och skinka. Johan beställde en mixtallrik vilket var väldigt trevligt till ölen som dracks.



En av resans bästa öl dracks här, Sierra Nevada Barrel-Aged Narwhal with Red & Black Currants. Tyckte verkligen om de friska inslagen av särskilt svarta vinbär i det eleganta paketet som Narwhal är i grundutförandet.



Vi satt ett tag på Bottlecraft och hade det riktigt bra. Det är verkligen en härlig känsla att gå omkring i en ölbutik med ett glas i handen och fundera på vad man ska köpa. Som vanligt ville jag köpa mer eller mindre hela butiken men det är inte praktiskt möjligt då jag inte orkar bära så mycket.

Från Bottlecraft vände vi tillbaka mot hotellet, därifrån var det inte särskilt långt att gå till Rip Current Brewing North Park, ja den 30:e gatan är verkligen underbar. På Rip Current var det en hel del folk, stället kändes rätt ungdomligt. Även det var ett stabilt ställe med bra öl. Av någon anledning fattade jag tycke för deras glas men som vanligt glömde jag bort att låna med mig några hem.



Jag visste att San Diego skulle vara en väldigt bra ölstad men ändå blev jag lite överraskad av alla dessa ställen som levererade och då återstod det ändå en hel del av resan.

Ett till ställe som också låg i närheten råkade vi snubbla in på under vår vandring, Belching Beaver North Park. Jag vill inte hela tiden upprepa mig men även där var det inte svårt att trivas.



Då det varit en lång dag uppskattade jag deras DIPA allra mest, Belching Beaver Dammed! Double IPA. Verkligen färsk och med ett skönt tryck i humlen.

Vi började nog alla känna att det varit en rätt lång dag men innan vi gav upp så stannade vi till på Tiger! Tiger!, ja det låg ju ändå på vägen mot hotellet. Ett skönt ställe med bra drag visade det sig vara.



När vi var klara där stannade vi till på Pacific Liquor, en ölbutik med något udda stämning för lite påfyllning. Det luktade rätt konstigt där men öppettiderna gick det inte att klaga över, varje dag mellan 09-02. Dessutom var utbudet klart stabilt, Richard fick t o m tag på en flaska Pliny The Elder, bara en sådan sak.

Innan hotellet fylldes det även på med mat på Denny's, visst är det härligt att äta då man inspekterat ölställen en hel dag?



Måste säga att detta nog var den bästa tisdagsrundan i mitt liv, ett härligt flyt hela dagen. Många bra ställen och goda öl dracks och sällskapet höll högsta klass, kan man begära mer än så?

Inga kommentarer: