onsdag 22 februari 2017

Söndag i San Diego, Mike Hess, Hamiltons Tavern och Super Bowl.

Söndagen var min sista dag i San Diego, det blev även en solodag då Uffe och grabbarna körde en runda i Miramar, det var något som jag hoppade över då jag gjorde det på onsdagen. 

Istället ägnade jag dagen åt att besöka några ställen som inte hunnits med tidigare under resan. Ett ställe som ett par personer som vi pratade med under resan inte rekommenderade att besöka var Mike Hess North Park Tasting Room. Jag gillar att bilda mig en egen uppfattning om saker och ting så knallade dit från hotellet, något som tog runt 20 minuter. I USA behövs knappt Google Maps då det är lätt att hitta med tanke på deras stadsplaneringar men de gånger det var bra att ha till hands fungerade det fint enligt mig.



Mitt intryck av stället var positivt, lokalen var ren och rymlig. Personalen var på hugget och gav bra service. Det var få gäster rätt tidigt på söndagen, jag undrade lite försynt om det var någon slags match lite senare på dagen. Då möjligheten finns beställer jag gärna en flight, inget undantag på Mike Hess.



Den bestod av fem öl, samtliga godkända med Mike Hess Umbrix Rye Imperial Stout som den bästa. Fyllig med de klassiska inslagen men även lite torkad frukt. Mike Hess huvudbryggeri ligger i Miramar och stället som jag besökte ligger väldigt nära flera andra ölställen som Toronado, Bottlecraft North Park med flera.

Ett ställe som är rankat väldigt högt på Ratebeer är Hamiltons Tavern som även det ligger på den 30:e gatan, dock "långt" söderut. Eller lång och långt, från Mike Hess tog det runt 40 minuter att gå dit. (ja jag gillar att utforska en stad till fots)



Då jag var framme möttes jag av ett rätt diskret yttre. Inomhus var det mörkt, nu var det en mulen dag så ögonen vande sig snabbt. Hyfsat stort ställe där det inte var många besökare. Servicen var snabb och trevlig.



På fat hade de en hel del godsaker, en Pliny the Elder kunde jag inte motstå, råkade även dricka mitt livs första öl från Wyoming. (vem tusan orkar hålla koll på sådant? Jag!)

Ölet i fråga var Melvin * (Asterisk) en i högsta grad god Imperial IPA som var färsk och med en stor dos humle och olika goda frukter.

Är ni på Hamiltons Tavern så missa inte att titta upp mot taket, en och annan tappkran hänger där. En sak som jag gillar är då ölställen på sina hemsidor ofta uppdaterar vad de har på fat, Hamiltons Tavern liksom många av de andra ställena i San Diego är riktigt duktiga på det.



I samma fastighet, ja som närmsta granne ligger bryggeripuben South Park Brewing. Naturligtvis blev det ett besök även där. Deras provbricka bjöd på sex stabila öl.



Jag valde att knalla tillbaka och märkte att trafiken bara minskade och minskade på gator och torg. Anledningen till det var förstås Super Bowl, ett spektakel som jag sett glimtar av tidigare men nu såg nästan en hel match av. Innan det blev det dock ett sista besök på Bottle Craft i North Park där en av de anställda blev förvånad över att jag fortfarande var kvar i stan.

Det tycks vara väldigt populärt att titta på Super Bowl hemma samtidigt som enorma mängder mat och drycks intages. Barerna såg rätt tomma ut denna söndag så den tesen kan nog stämma.

Hotellet fick det bli för min del. Tyvärr tycker jag att det är väldigt segt att titta på tv överhuvudtaget i USA då det är så mycket reklamavbrott, Super Bowl inget undantag. Att matchen sedan "avgörs" på slantsingling kändes också lite snopet. (som en lekman tycker jag att det var konstigt att inte bägge lagen fick anfalla en varsin gång under övertiden)



En helt ok söndag var det, kändes förstås trist att inse att det var den sista dagen i San Diego men förhoppningsvis blir det någon till resa dit i framtiden.

Inga kommentarer: