fredag 24 februari 2017

Pubrunda med fokus på Frankenfestival på Akkurat.

Förra lördagen besökte Eddan, Eirik, Silenzi och Tom och jag Akkurat. Akkurat är alltid värt att besöka men den nu pågående Franken och Bambergfestivalen (15/2-2/3) gör så att det blir lite extra krydda på moset.


Akkurat öppnar klockan 15:00 på lördagar så innan vi hamnade där började vi med en öl på Omnipollos Hatt. På Hatten var det väldigt mycket folk trots att klockan bara var runt 12:30, så det var ståplats som gällde. (undrar hur det kommer att se ut på deras kalas 7-8/4?)



Det blev bara en varsin öl, i mitt fall en Hair of the Dog Doggie Claws, en rätt potent Barley Wine som nog hade passat bättre hemma i lugn och ro.

Från Hatten är det inte många meter att gå till Oliver Twist, något som vi gjorde. Där var det inga problem att få sittplats. På fat fanns det öl från Moor, tre olika beställdes in och alla tre var helt ok utan att briljera.



Två betydligt intressantare engelsmän var de två burkar från Magic Rock, Big Dipper och Hypnotist. Bägge två välhumlade och kändes färska, Big Dipper min vinnare av de två. (dipa kontra ipa)



När klockan började närma sig 15 var det läge att röra på fläsket och knalla ner till Akkurat. Det var runt 15 personer i kö och efter att vi väl installerat oss nedanför fatölstavlorna tog det inte alltför lång tid innan det var rejält med folk på plats.



Som aperitif drack jag en Aecht Schlenkerla Kräusen, en riktigt drickvänlig öl med en behaglig rökig ton. Fem olika Schlenkerla fanns på fat, av dessa var min favorit en gammal favorit, Aecht Schlenkerla Rauchbier Urbock. Efter att rätt nyligen kommit hem från San Diego där det dracks så många goda IPA/DIPA så kunde jag inte annat le då nämnda öl skulle klarat sig väldigt, väldigt väl även i en stad som San Diego. Verkligen supergod och extremt drickvänlig.



Allt som dracks höll stabil klass, lite märkligt nog var samarbetsölet mellan Gänstaller Bräu och Akkurat, ROCKS Steinbier Mk.3 som tilltalade mig minst. Dålig var den inte men inte alls lika god som de tidigare samarbetsölen.

Maten måste nämnas, den tyska menyn som erbjuds under festivalen var stabil. Erbjuds det en Schlachtplatte så kan den förstås inte motstås. (det fanns även schnitzel för den som inte ville ha wurst)



Mycket mat som räckte för två. Väldigt välsmakande, särskilt några av korvarna var riktigt goda. Dessutom mycket prisvärt för att vara i Stockholm, 445 spänn.



När vi var klara på Akkurat åkte vi ståtligt med pendeltåget till Sundbyberg, ett par ställen skulle besökas där. Först började vi med Empourium, blott mitt tredje besök på stället. 26 fatöl, många av dessa känns igen från Oliver Twist. Magic Rock The Big Top smakade fint efter alla rököl på Akkurat.



Kvällen avslutades på Bishops Arms Sundbyberg. Det känns lite som en kvarterskrog med en för det mesta trevlig stämning. På fat fanns det inte så mycket nytt men några fanns det. Dugges / All In Brewing Tango Twang var en av dessa. Helt ok öl med en rätt speciell kamp mellan humlen och det syrliga.



Har varit i den största staden i Franken, det vill säga Nürnberg men aldrig i Bamberg. Skulle vara väldigt kul att åka dit, får se när det kan tänkas bli av, knappast i år säger den senaste prognosen. En kul lördagsrunda var det, höjdpunkten var förstås Akkurat.

2 kommentarer:

Kristopher sa...

Det förvånar mig att du aldrig varit i Bamberg! Jag har varit där två gånger, definitivt en av mina största favoriter!

Gyllenbock sa...

Alla jag känner som varit i Bamberg gillar det så det känns verkligen som att det är på tiden att åka dit snart.