fredag 25 november 2016

Några timmar i Hong Kong

Från Singapore anlände jag till Hong Kong tidig eftermiddag. Som vanligt flöt allt på perfekt så efter landning tog det inte många minuter innan jag satt på tåget till Hongkongön där mitt hotell var beläget. Tågresan från HKG tar 23 minuter till ön, ett väldigt smidigt sätt att transportera sig på, snabbare än taxi och förstås billigare.

Hotellrummet var det minsta jag någonsin haft men då jag bara skulle ha det i en natt så funkade det trots allt. Dessutom låg det bara 10 minuter till fots från tågstationen och mer eller mindre mitt i smeten med en massa restauranger och barer.



Jag var fullt medveten om att vistelsen i Hong Kong skulle bli kort men jag "slösade" ändå bort en timma åt att åka med klassiska Star Ferry över sundet till Kowloon. Därifrån är utsikten mot Hongkongön verkligen spektakulär. En resa som är löjligt billig och som verkligen måste göras då man är i Hong Kong.



När jag kände mig nöjd åkte jag tillbaka och åt en enkel måltid innan det var dags för eftermiddagens första ölställe, en gammal bekant från förra hösten fick det bli, The Roundhouse Taproom. Av de åtta gästerna under mitt besök var vi tre från Sverige och två från Finland. Av någon anledning blev det engelska med alla, ja ibland vill man inte avslöja sina kort.



Personalen var helt ny jämfört med förra året, precis som då gick ölen att beställa i två storlekar. (gick även att beställa flights men det hoppade jag över)



Självklart valde jag att dricka några lokala öl, två av dem från okända bryggerier, Yardley Brothers LIPA och Young Master Classic. Tyvärr var förstnämnda rätt dålig då smaken stördes av en plastighet som inte var helt lyckad.  Young Master Classic var en snäll och behaglig American Pale Ale som lätt slank ner.



Två ställen som ej besöktes förra året var Tippin Point och BrewDog Bar, sistnämnda fanns ej förra hösten så det hade varit snudd på omöjligt att besöka den gången. Tippin Points egna öl var nja men de hade några öl från Hong Kong som var rätt bra. Blev dessutom bjuden på en himmelsk god fruktshot som säkert hade suttit fint vilken morgon som helst.



BrewDog Hong Kong var litet och överraskande lugnt, ja ett tag var jag den enda gästen. Kändes nästan lite kusligt att sitta där och dricka en öl samtidigt som tre ur personalen höll koll på mina förehavanden. Ibland är servicen helt enkelt för bra.



Då jag skulle upp tidigt nästa dag och kände mig rätt seg efter några trots allt ganska så intensiva dagar så blev det bara ett par öl innan det var dags att bege sig till utvisningsbåset för några timmars sömn.

Tåget till flygplatsen gick punktligt 05:50 på morgonen, det formella på flygplatsen gick alldeles för smidigt så jag fick gott om tid att besöka ett par lounger, United och Thai innan den långa flighten med SAS hem till Arlanda. Flygplatsen i Hong Kong är verkligen ett under. Så rent och snyggt överallt och med gott om plats för mängden resenärer. Arlanda är verkligen en sorglig historia i jämförelse. Något som saknas i Hong Kong är dock en bar med schysst ölutbud. Fast nu har jag dock aldrig letat seriöst, särskilt inte med tanke på att SAS-flighten avgår redan vid niotiden, så tidigt på morgonen dricker jag aldrig öl.



Flighten med SK964 kändes nästan "hemtrevlig" på något sätt och inte blev det sämre av att den trevliga kvinnliga pursern med förtjusning hällde upp några extraglas av flaskölet från Mikkeller. (såg ingen annan dricka det ölet, att folk är så dumma, bara att tacka och ta emot!) Helt klart en flight att minnas, de närmare 11-timmarna gick verkligen snabbt.



Till skillnad mot Singapore är det mycket lättare att hitta inhemska öl i Hong Kong, både på flaska och på fat. Priserna är lite lägre, skillnaden mot Sverige är dock inte särskilt stor nu när den svenska kronan är så väldigt svag.

En väldigt rolig resa var det som gick alldeles för snabbt, skulle gärna göra om det hela då tid finnes. 

Inga kommentarer: