torsdag 17 november 2016

Öl i Singapore, fredag

Under en tid har jag lekt med tanken om att samla på mig lite vuxenpoäng, en nöjesresa på egen hand till Asien får väl klassas som det? Hade ingen lust till några större äventyr utan det skulle vara till en destination där det råder ordning och reda, bra ölställen skulle förstås också finnas. Singapore fick det bli för tredje gången för min del. (tidigare resor dit var 2000 och 2007)



Biljetten till Hong Kong med SAS bokades i augusti liksom den vidare färden därifrån till Singapore med Singapore Airlines. Efter det smått barocka snöfallet som rådde i Stockholmstrakten onsdag 9/11 (månne ett järtecken med tanke på vem som vann presidentvalet på andra sidan pölen?) var det inte helt fel att på torsdagen åka ut till Arlanda för den vidare färden österut.



Resan i Business Class gick förstås lekande lätt, planet landade vid sjutiden i Hong Kong. Det blev en stunds väntan då min nästa flight avgick vid 14-tiden. Men väntetiden gick förstås rätt smidigt, tillbringade några timmar i Singapore Airlines trevliga lounge på HKG, där förövrigt resans första nya öl intogs.



Efter en lång resa/dag var det skönt att äntligen vara framme i Singapore på kvällskvisten. (flygtiden mellan Hong Kong och Singapore är ungefär 3.5 timmar) Flygplanet mellan HKG-SIN var en mäktig Airbus A380, faktiskt första gången jag flög med en sådan. Kul att kunna pricka av även den typen.



Taxi till hotellet (Swissotel Merchant Court), dusch, byte till shorts och så var man nästan pigg som en mört igen. Hotellet hade jag valt med tanke på dess läge, det skadade förstås inte att det var riktigt fint med fina rum och vad som såg ut att vara en trevlig pool. (hann aldrig kolla om så var fallet)



På fredagen besöktes tre olika ölställen, alla låg max 10 minuters promenad från hotellet. Började med RedDot Brewhouse @ Boat Quay. Det stället ligger mitt i ett nöjesområde med en drös olika barer och restauranger. Det var nästan en chock med alla skräniga människor efter en lång och lugn resedag (värst var som vanligt britterna) men det var bara att försöka stå ut. En provbricka med sex av deras egna öl beställdes för 10 SGD plus skatt. (1 SGD är ungefär 6.50 SEK)



Ölen var i ärlighetens namn rätt menlösa, det var ingen av dem som stod ut annat än färgmässigt, tänker förstås på det gröna ölet med spirulina. Det bästa med stället var dess läge och trevliga service.



Om det var livat på RedDot så var det ännu värre på det närbelägna The Pump Room. Insåg direkt då jag klev in att här skulle det bara bli en öl, enbart för att kunna stolt meddela omvärlden att jag varit på stället. Stället var udda, en nattklubb/diskotek som hade ett eget litet bryggeri. Valde Pump Room India Pale Ale som var helt ok utan att direkt stå ut på något sätt. (ölet var dyrt, 18.20 vilket motsvarar 118 svenska spänn) Det var en lättnad att lämna det dårhuset. Kan verkligen inte begripa hur folk kan stå ut timme efter timme i ett sådant katzenjammer.



På kvällens sista ställe, Brewerkz Riverside Point var det betydligt lugnare, valde att sätta mig på den stora uteserveringen med den schyssta utsikten över vattnet. Kvällsvärmen var sannerligen inte dålig då den låg på stabila 29 grader.



Servicen var kvällens bästa, provbrickan med fyra av deras egna öl var även den aftonens bästa. Brewerkz Oatmeal Stout var det bästa av de provade öl. Behaglig och rätt söt med rostade toner, choklad och caramel.



Lite enkel mat blev det också trots att jag egentligen inte var hungrig. Förutom egna öl samt några gästöl på fat hade de 25 olika gästöl på flaska liksom en del cider. Brewerkz låg förövrigt allra närmast hotellet. 




Lördagsprogrammet var rätt digert så det blev en lugn inledande kväll i Singapore, dessutom gjorde den långa dagen sitt, det var verkligen skönt att krypa till kojs vill jag lova.

Inga kommentarer: