onsdag 3 augusti 2016

Bottl3.5Hop på Södermalm



I slutet av juni öppnade Bottl3.5Hop på Kocksgatan 19 på Södermalm i Stockholm. Det intressanta med shoppen är att det är Sveriges första butik som enbart säljer från alkoholfritt upp till 3.5%. Hyllorna domineras av öl men det finns även cider, mjöd och kvass. Öppettiderna är stabila, mån-fre 11:00-18:00 och 12:00-16:00 på lördagar. Priserna ligger generellt mellan 20-30 kronor för en flaska.



Numera finns det ett rätt bra utbud av folköl i många matbutiker men under mina två besök på Bottl3.5Hop har jag hittat flaskor som jag inte sett på andra ställen, särskilt då dryck från Baltikum. I sammanhanget kan nämnas att personerna bakom satsningen även driver importfirman Original Brands. Förutom dryck finns det även en del delikatesser att köpa för den som är intresserad av sådana saker.



Dryck finns både på hyllor och även i kyl, det går alldeles utmärkt att dricka inne i butiken för den som är törstig eller bara allmänt otålig.

Jag både hoppas och tror att satsningen går hem. Med tanke på det förbättrade utbudet i vanliga matbutiker så borde det finnas ett stort intresse och en marknad för svagare dryck. Det är inte alltid man vill vara vimsigare än normalt efter att ha avnjutit några kalla. Inget ont om Systembolaget men att kunna gå in i en butik och snacka öl med folk som verkligen kan sin sak är riktigt trevligt. Lite då och då fantiserar jag om hur det vore med "riktiga" ölbutiker i Sverige.


2 kommentarer:

Jonas sa...

Om du med stabila menar skit håller jag med. Öppet 39 timmar i veckan mot bolagets 50.
Stängt på söndagar? Det är väl framför allt då man skulle kunna tänka sig att gå dit.
Annars verkar det intressant. Måste försöka pallra mig dit nå'n dag.

Gyllenbock sa...

Så sällan jag handlar öl hemma numera så för mig helt ok öppettider. Handlar jag så gör jag det som regel på en ledig vardag, aldrig några problem då. Håller dock med om att det vore fint med söndagsöppet men det är säkert en kostnadsfråga med mera.