fredag 18 mars 2016

Öläventyr i USA, dag 2, San Francisco.

Efter fyra timmars sömn vaknade jag klarvaken, ja precis så som det alltid brukar göras de första nätterna i USA. Det var bara att slumra vidare och invänta gryningen.

När väl den kom var det fortfarande för tidigt att ge sig ut men vid niotiden var det ändå dags att gå och och få frisk luft. Det regnade lätt men det hindrade inte oss från att ta en rejäl promenad ner till turistområdet nere vid Fishermans Wharf. Så lugnt som det var där har jag aldrig sett tidigare, mars tycks verkligen vara lågsäsong i San Francisco.



Som brukligt är kikade vi på våra kompisar sjölejonen (vilka var få till antalet) och strosade omkring lite allmänt sådär, perfekt då var turistandet i SF avklarat. Innan vi tog en taxi tillbaka till stan käkade vi frukost/lunch på In-N-Out Burger.

Taxin förde oss till Mikkeller som ligger mitt i de charmiga (ironi) kvarteren i Tenderloin. Själva stället är stort och luftigt, då vi var där väldigt tidigt på dagen var det riktigt lugnt.



Jag passade bland annat på att prova AleSmith/Mikkeller Porter som smakade alldeles utmärkt. Men ölet som imponerade mest på mig var från Portland, nämligen Crux (BANISHED) Tough Love vilket var en Imperial Stout av riktigt hög klass. Riktigt elegant och smakrik. 20 dollar som en flaska kostade kändes välinvesterade.



Lite rumsvila blev det men inget dramatiskt intag av öl innan vi knallade bort till Toronado, denna institution i San Francisco.



Trots att det var sen fredagseftermiddag var det inte problem att ta sig ett bord. Det är svårt att undvika att dricka ett glas Pliny the Elder som alltid finns på fat på Toronado. 5 dollar för en pint under happy hour är onekligen prisvärt trots den rådande dollarkursen. Jag ger alltid en dollar i dricks, snålt eller inte vet jag inte.

På Toronado mötte vi Jerry och Uffe som hade anlänt någon timma tidigare till San Francisco. Vi satt ett antal timmar på Toronado och bara njöt av tillvaron. En öl som jag tidigare inte druckit men visste att den fanns på flaska var Lost Abbey Cable Car, världens högst rankade Sour Ale på Ratebeer. 80 dollar senare satt vi med en sådan.



Riktigt kul att en hypad öl verkligen levererade ty verkligen god det är Cable Car. Så snygg och balanserad där inget tar över utan det är fin harmoni rakt över. Skulle jag vilja dricka ölet igen? Jaaaaa tack!

På hemvägen trillade vi snabbt in på City Beer innan de stängde 22:00 för att bunkra lite till, sedan blev det ännu en relativt tidig kväll då ögonlocken hade det lite kämpigt.


Inga kommentarer: