måndag 9 mars 2015

Opppigårds/Amager Bridge IPA

Alla har vi bryggerier som vi följt lite extra under årens lopp. Två sådana för mig är Oppigårds Bryggeri och Amager Bryghus. Förstnämnda har länge varit bra på att göra välhumlade och drickvänliga öl. Under årens lopp har jag provat 45 olika öl från Oppigårds och de allra flesta har varit stabila eller bättre än så. Danska Amager Bryghus har gjort många olika öl i olika stilar, från humlebomber till fina svarta öl. Det allra mesta som de gjort under åren har varit riktigt bra även om det finns undantag. Amager Fruiticus Lambicus Red Current som gjordes till CBC 2013 är ett sådant undantag då det är en öl som jag inte minns med några varma känslor.



När två såpass duktiga bryggerier brygger ett samarbetsöl så kan man ju inte bli annat än nyfiken.  Oppigårds/Amager Bridge IPA är en som namnet avslöjar en IPA med alkoholhalten 7%. Ölet innehåller sex olika humlesorter och flaskorna buteljerades för någon vecka sedan, det är svårt att hitta så mycket färskare IPA på Systembolaget. När jag tänker efter så kommer jag på att det här året startat bra vad gäller färsk inhemsk IPA/DIPA på Systembolaget, tidigare har vi ju haft glädjen att dricka riktigt färsk sådan från Brewski i Helsingborg. Hoppas att det fortsätter så.

Doften var färsk och fin, mycket grapefrukt, en del mango, lite ananas och en viss maltighet. Smaken kändes balanserad med en lagom sötma och en härligt bitter avslutning. Mycket grapefrukt även i smaken liksom lite mango och hö. Tyckte mig även ana lite smak av "småkakor". Kroppen var runt medel och en lätt oljig känsla blev det på tungan.

Utan tvekan ett riktigt stabilt samarbete, jag blir inte förvånad över att ölet sålt riktigt bra på Systembolaget. Kan inte annat än hoppas på nya samarbeten i framtiden, färsk IPA är kul!

Betyget 4/5.

Inga kommentarer: