torsdag 26 februari 2015

Pliny the Elder 150128 kontra 140206

Precis som i år köpte jag även förra året med mig några Pliny the Elder då San Francisco besöktes. Är the Elder färsk är den verkligen njutbar. Det som kanske mest sticker ut med ölet är att den är så otroligt balanserad och välkomponerad. Det finns öl i samma stil, DIPA, som är mer fruktiga och som har mera av "allt" men det är få som är lika välgjorda och härligt drickbara.



Bryggeriet Russian River uppmanar kunderna att dricka Pliny the Elder färsk. På etiketten står det: "Pliny is for savoring, not for saving! Consume Pliny fresh, or not at all!" Här hemma knotas det ofta om gammal DIPA/IPA och att öl i de bägge stilarna alltid skall drickas så färsk som möjlig. Lite därför valde jag att spara en flaska från förra året för att se hur stor skillnad det kunde tänkas vara mellan de två årgångarna. Undrar förresten varför vi aldrig fick göra liknande övningar på kemilektionerna i högstadiet?

De bägge flaskorna buteljerades 150128 respektive 140206 så nästan på pricken ett år mellan de två. Utseendemässigt var det mycket små skillnader, den äldre var aningen, aningen "grumlig" men knappt så att man märkte det. Bägge ölen hade ett mer eller mindre identiskt vitt, medelstort skum. (bilden den ljuger lite då den äldre flaskan till höger är närmare lampan)



I doften fanns det tydliga skillnader, den färska hade mer humle och grapefrukt. Den äldre flaskan var mer söt och inte alls med samma humletryck även om det fortfarande fanns tydliga inslag av humle.

Smakmässigt var skillnaden också tydlig, det var som i doften, den färska hade betydligt mera humle, frukt och beska. Den äldre kändes mer "avslagen", maltig och inte lika fräsch. Inget förvånande med det utan precis vad jag trodde på förhand.

Slutsatsen av denna avancerade övning är att en färsk Pliny the Elder är att föredra jämfört med en gammal sådan, i alla fall om man som jag gillar den sköna humlekicken. Dock måste jag säga att den äldre inte alls var en dålig öl, men hade jag provat den blint hade jag nog haft lite svårt att säga exakt vad det var för öl som var i glaset. Ju varmare vätskan blev desto svårare blev det. Utan att vara tvärsäker så gissar jag att de allra flesta föredrar sin IPA/DIPA färsk, ja det gör i alla fall jag. Dagens experiment var bara en bekräftelse på att så är fallet. Nästa gång jag köper några flaskor Pliny the Elder så tänker jag inte spara på flaskorna utan dricka dem så fort som möjligt.

Lite panikkänsla nu då det inte finns några the Elder kvar hemma. Undrar när den får drickas färsk nästa gång?




1 kommentar:

fajanen sa...

Den är så jäkla bra. Som du säger så är det balansen som är storheten med ölet. Har 3 kvar som dricks upp inom en-två veckor.