måndag 2 februari 2015

Nöjesguidens ölmässa

Då har årets första ölmässa avklarats, en ny sådan besöktes i lördags, nämligen Nöjesguidens ölmässa. Till en början var det tänkt att mässan skulle anordnas i en lokal på Drottninggatan i Stockholm men en samarbetsmiss (de glömde att ansöka om serveringstillstånd) gjorde att evenemanget fick flytta till Scandic Anglais. Till en början var tanken att mässan skulle hållas tors-lör men på grund av missen försvann torsdagen. Jag skrev upp mig på deras maillista redan i förra året men det kom aldrig någon information vare sig om lokalbytet eller information om de olika bryggerierna som skulle vara med och leka.



Som tur är kunde information hämtas från andra källor. Räknade jag rätt var det 15 småbryggerier liksom Great Brands på mässan. Några av bryggerierna som skulle ha varit med såg i alla fall inte jag på plats, tänker närmast på Klackabackens bryggeri och Morgondagens ekologiska. Antalet öl bland de olika utställarna varierade från två till sju stycken.

300 kronor kostade inträdesbiljetten, till de bägge mässdagarna kunde man välja mellan eftermiddagspasset 14-18 eller kvällspasset 19-23. Jag valde att gå på lördagens förstnämnda pass. Har för mig att det såldes 400 biljetter till respektive pass. Väl på plats kunde ytterjackan lämnas in utan en extra kostnad och det gick att köpa dryckesbiljetter i form av kapsyler. En kapsyl kostade 20 kronor men det fanns även dryckespaket, jag köpte det största paketet för 450 kronor, då fick man 23 kapsyler. En kapsyl var lika med 10cl, alla ölen inne på mässan hade samma pris.

Prick 14:00 öppnade mässan och som den rutinerade räv eller galning jag är råkade jag stå allra längst framme i den korta kön. Kunde direkt konstatera att lokalerna som mässan hölls i var tämligen små. Lite senare då fylldes på med folk blev det bitvis riktigt trångt och förstås varmt.

Ölmässigt tyckte jag att det överlag var bra eller bättre. Fanns en hel del nytt att prova. Första ölet blev Brewski/All In Brewing/Cigar City Culebra. Den var verkligen trevlig och härligt färsk. Välhumlad med fina inslag av bland annat mango och ananas. Ölet släpps på Systembolaget 20/2, då är det rekommenderat att slå till.



Tyckte även om Stigbergets West Coast IPA. Tre veckor gammal var ölet så det gick inte att klaga på färskheten. Den kom inte riktigt upp i samma klass som de bästa från den amerikanska västkusten men för att vara en svensk IPA så var den klart duglig. Mycket humle, ananas, grapefrukt och lite småkakor.



Hade helt missat att Nya Carnegiebryggeriet i januari började med lunchserveringar. Någon lättöl fanns inte tidigare i deras utbud men nu finns det en sådan, Halvljus, som alltså ska finnas som lunchöl för den stackare som inte får njuta starkare grejer till lunchen. Måste erkänna att jag aldrig varit direkt intresserad av lättöl men den här var helt ok. Förstås lätt men med gräs, bröd och lite frukt. En ok lättöl tycker jag allt.



Oppigårds hade med sig två öl, en av de två var ny. Oppigårds American Dark Ale vilken kändes som en lättare Black IPA. Citrus, aska, lätt rostad och med en del mörk choklad. Just nu finns det ölet bara på fat så ser ni den så kan den vara värd att prova.



PangPang Crespi IL Sindaco, en inte helt vanlig öl visade sig det vara då vörten rökts med Cohibacigarr och ölet sedan legat i konjaksfat. Lätt rökigt var ölet, rostad med vissa spår av konjak. Upplevde även en viss sälta men de 10 procenten kändes inte alls. Udda men god.

Mohawk Brewing Company hade med sig fyra för mig nya öl, godast av dessa var Mohawk Imperial Brown Stout Export 1937 framtaget efter ett recept från 1937. Det är bara att med glädje konstatera att de svarta ölen förmodligen var riktigt goda ölen även då, ty denna tyckte jag om. Åt det söta hållet men med fint rostad malt, mörk choklad, kaffe och lite aska. Avslutningen var lång och bitter.



Ett bryggeri som jag stött på lite då och då hos några krogar i Stockholm är det på Södermalm belägna Sthlm Brewing Co. Till mässan hade tagit med sig några som jag tidigare inte sett, bland annat Sthlm Deadwood. En Session IPA på sköna 4.4%. (släpps förövrigt på Systembolaget idag). Soft och lättdrucken med grapefrukt, lite mango, hö och lite bröd. Hyfsat bitter finish. Känns som en stabil sommaröl.

Blev en del IPA på mässan, ytterligare en stabil sådan var Beerbliotek Hip Hop. Färsk och fin med ananas, apelsin och lite karamell. Det är kul att konstatera att fler och fler svenska småbryggerier är duktiga på att göra IPA. Fast den eviga frågan är när får vi se en svensk Pliny?



De fyra timmarna började lida mot sitt slut, det var inga problem att hinna göra av med de 23 kapsylerna. sista ölet blev typiskt nog en av dagens tråkigaste, Ocean We Can Do It. En APA som inte kändes helt lyckad, tyckte mig bland annat känna lite champinjoner i den. Kanske inte exakt vad man väntar sig.



I det stora hela var det en trevlig ölmässa. Gillar konceptet att det bara var svenska småbryggerier förutom Great Brands. Som nästan alltid upplever jag att lokalerna inte riktigt räcker till, det var verkligen smockfullt. Skönt nog fanns det tid att prata med alla trevliga utställare. Inträdespriset var högt, 300 kronor. Glaset man fick var anonymt och utan någon text så den fick vackert vara kvar. Gillade systemet med kapsyler och att alla ölen kostade lika mycket. (mängden vätska varierade stort, vissa fyllde på glaset helt och andra var mer försiktiga). Några köer till toaletterna såg jag inte till vilket förstås alltid är ett stort plus.

Blir det en Nöjesguidens Ölmässa även 2016 så lär jag besöka det, såpass bra var det. Tanken i år är att besöka fler ölmässor på hemmaplan än tidigare år, nästa bekräftade är Linköping Beerexpo i slutet av mars.

Inga kommentarer: