lördag 20 december 2014

Julöl 2014, del 4. Borns Svagdricka och Tallåsens Svagdricka.

Ibland måste man vidga sina vyer, som att prova ett par svagdrickor. Svagdricka är en jäst maltdryck med låg alkoholhalt. Den är sötad med sackarin. Förr i tiden var drycken väldigt populär och vanligt förekommande i hela landet, idag återstår det bara ett fåtal bryggerier som håller på med svagdricka. Ni som sett det fantastiska programmet Historieätarna på SVT har säkert noterat att svagdricka förekommer lite då och då. I höstens första avsnitt åts det salt sill kokt i svagdricka, det är nästan så att jag blir sugen på att prova den kombinationen, eller inte.



Cajsa Warg i Stockholm hittade jag Borns Svagdricka. Borns Bryggeri ligger i Alfta, Hälsingland. Deras svagdricka var mörkbrun med ett litet skum som försvann snabbt. Rejält söt med mörkt bröd, sirap, sackarin, en touch av torkad frukt och lite farinsocker. Lätt med noll bitterhet. Då jag inte hade druckit svagdricka på ett bra tag så var smaken först väldigt speciell och inte särskilt gott men efter ett tag växte det.

Jag har aldrig varit särskilt besatt av julen men den traditionella julmarknaden på Stortorget i Gamla stan besöker jag gärna år efter år. På marknaden lyckades jag i år hitta Tallåsens Svagdricka, bryggd av Helsinge Ångbryggeri efter recept av Svenskt mathantverk. Hade mycket tur då flaskan som jag köpte var den sista de hade.



Tallåsen Svagdricka var mörkbrun med ett litet skum. Söt men inte riktigt lika söt som Borns. Även här fanns det mörkt bröd, sackarin, lite sirap och torkad frukt. Tyckte mig även ana en touch av enbär.

Svagdricka är verkligen en ovanlig dryck trots att den har så gamla anor. Många av dagens rätter på julbordet skulle vara helt chanslösa i en ålderskamp mot svagdrickan. Tycker att det är en ok dryck. Om man vill ha något annat än läsk som dricka kan man med fördel prova svagdricka. Ni som druckit den i Ryssland populära drycken kvass kommer att känna igen vissa likheter med svagdricka.


Inga kommentarer: