söndag 6 juli 2014

Söndagsbesök på Mikkeller

Som bekant öppnade Mikkeller Bar Stockholm i mars, allt som oftast är baren väldigt välbesökt. Visst kan det vara kul då det är mycket folk och stimmigt men ibland är det motsatta också i högsta grad skönt. Ett tips är att besöka Mikkeller på en söndag, gärna så tidigt som möjligt på dagen. (de öppnar 14:00). Jag var inne på ett snabbt besök förra söndagen, i lokalen var det inte fler än en handfull personer, lugnt och skönt alltså, en perfekt jobbmiljö då några nya öl ska provas.



Det som framförallt lockade mig var de tre nya ölen i Mikkellers spontanserie, Spontandoublekiwi, Spontandoublepomegranate och Spontandoublegrapefruit. Kiwivarianten tycker jag smakade lite väl mycket vinäger, den var rejält syrlig. Nja, bland den sämsta i spontanserie. De två andra däremot var betydligt godare, särskilt Doublegrapefruit tyckte jag om. Den smakade verkligen grapefruit, funk och lite citrus. Torr och med en fin syrlighet.



En Mikkeller Nossebajer satt fint efter de tre inledande ölen, en färsk och uppfriskande IPA med ananas, hö och citrus. Den var inte så bitter, förmodligen en riktigt stabil sommaröl.

Tanken var att inte prova så många öl men ibland går det inte att låta bli att testa några bonusöl. Tre sådana var To Øl Black Ball Ballistics, To Øl Half N Hafnia och De Molen Hel & Verdeomenis 666-ish. De två ölen från To Øl var goda utan att vara briljanta. Ölet från De Molen däremot var riktigt gott. Mycket bitter choklad, ek, lakrits, portvin och lite svaga toner av bär. Kroppen var härligt tjock och avslutningen lång och värmande.



Precis som vanligt var servicen vänlig och synnerligen bra. Att besöka Mikkeller på en söndag är verkligen något att rekommendera då det som sagt är lugnt och skönt. Det finns tid för prat och analyserande. Jag är väldigt övertygad om att jag kommer att återvända.

Inga kommentarer: