onsdag 30 juli 2014

Fredag i Malmö, Beer Ditch och lite annat smått och gott

Efter att vi checkat ut från hotellet begav vi oss till Teknikens och Sjöfartens hus som jag helt missat att besöka under samtliga tidigare besök i Malmö. För en ubåtsnörd som mig var det förstås riktigt kul och intressant att få gå ombord på U3 som ligger permanent vid museet. Min första ubåt besökte jag redan 1988 i Kiel, lumpen gjordes på Ubåtsskyddskompaniet. Ja det här med ubåtar har alltid varit högst fascinerande. En favorit är att titta på den förlängda versionen av Das Boot samtidigt som tysk husmanskost och öl konsumeras.



Efter det trevliga besöket hämtades väskan på Radisson och slöa som vi är tog vi tåget mellan Malmö C och Triangeln där vi checkade in på Scandic. Det hotellet är inte lika fint som Radisson men är ändå helt ok, ligger dessutom strategiskt till om man är ute efter att besöka några olika ölställen.

Innan vi började prova öl intog vi en som vanligt sjukt god gyros på enligt mig Sveriges bästa gyrosställe, Gyros Pita som ligger ett stenkast eller två från Möllevångstorget. Första gången jag besökte det stället var 2002, är fortfarande lika häpen nu som då. Hur kan det vara så gott?



Mätta och belåtna knallade vi till det nyöppnade Beer Ditch, ett ställe som drivs av makarna Ekne med familj. Jag tycker att det är så underbart kul att man i 50-årsåldern byter karriär och startar en pub. Det har varit riktigt intressant att följa vandringen från att de tog över lokalen och senare öppnade Beer Ditch.



Det första jag kunde konstatera var att lokalen var mysig och lagom stor. Då vädret var mer än varmt satt alla gäster utomhus. Sju olika öl på fat fanns det liksom ett gäng väl utvalda flaskor. Som första ställe i Sverige serverade Beer Ditch Ritterguts Gose på fat. På flaska är det en trevlig öl men på fat ännu godare. Riktigt läskande och skönt drickbar.



Ett par öl till hanns med innan Kristopher från Kornmalt & Humlekottar anslöt. Att träffa KP är alltid lika trevligt, av någon anledning blir det alltid en massa snack om öl och resor, så även nu. Måste erkänna att jag blev lite avundsjuk på hans reseplaner inför de kommande två månaderna. Lite senare anslöt även hans fru.

Beer Ditch hade fått in några flaskor från italienska LoverBeer som förövrigt importeras av Constant Companion. En flaska LoverBeer Saison De L'Ouvrier och LoverBeer Nebiulin-a köptes. Bägge ölen var riktigt goda även om min favorit var den sistnämnda som var skönt "funkig" och vinös utan att bli för extrem. En god hamburgare blev det också. (tyvärr missade jag att fota den)



Ett besök på Beer Ditch känns som ett givet inslag på framtida besök till Malmö. Stället kändes familjärt och vänligt. Priserna var bra och utbudet i högsta grad stabilt. Önskar verkligen familjen Ekne all lycka med sin satsning.



När man ska på ölrunda är det alltid bra att ha en guide som vet var de olika ställena ligger även om vi nog hittat till På Besök som låg typ på andra sidan gatan från Beer Ditch. Det blev bara en bägare på På Besök men det är ett ställe som jag gärna kikar förbi igen. Verkade avslappnat och med ett helt ok utbud av öl.



Vår nästa anhalt blev Söder om Småland som även det var ett nytt ställe för mig. Sannerligen inte illa att på en och samma kväll besöka tre nya ställen som dessutom låg i närheten av varandra. Söder om Småland var lite mer "seriöst" jämfört med På Besök. Maten såg riktigt intressant ut, ja det kanske är läge att äta där vid tillfälle? Ett par flaskor blev det, Omnipollo Magic #3,14 - Wildflower Honey Saison och Omnipollo Magic #7 - Pineapple/fresh spearmint Wit. Av dessa har jag tidigare druckit den sistnämnda vilket också är den godaste av de två.



Kvällens sista stopp tillsammans med KP och Caroline blev Malmö Brygghus. Att sitta på deras uteservering drickandes en öl eller två är verkligen inte fy skam.

Efter att vi fått skjuts till Bishops Arms Gustav Adolfs Torg där vänner från Uppsala skulle mötas sa vi farväl till KP och Caroline. En trevlig eftermiddag/kväll var det vill jag lova med de två sköna profilerna. Ännu var dock inte törsten helt släckt.

På Bishops Arms var det rätt stimmigt, många semesterfirare av blandad sort. En lirare glömde helt bort sin fru och valde att tränga sig in vid vårt bord, vad som än sades så tyckte han att det var det bästa han hört. En riktig profil som man bara gott kunde garva tillsammans med.

Ölmässigt tycker jag att Bishops Arms vid Gustav Adolfs Torg är en av de bättre i kedjan. Under besöket dracks bland annat en Stronzo South Hill Stout som var krämig och bjöd på en hel det gott som mörk choklad, aska och lakrits. Bryggeriet har tyvärr lagt ner verksamheten så alltför många fler öl lär det inte drickas från Stronzo. Det är sannerligen inte ofta jag ser öl från Dogfish Head i Sverige så det kändes givet att ta ett glas My Antonia vilket är en Imperial Pilsner. En stabil sådan med mycket humle, citrus och bröd. Avslutningen var bitter. Av den hyfsat starka alkoholhalten på 7.5% märktes inte mycket. Det blev även ett smakprov av BrewDog Hello My Name is Päivi vilket är en DIPA smaksatt med havtorn från den finska kusten. Som med de flesta andra ölen i "Hello My Name is-serien" lyckades jag knappt känna något av bäret i fråga. En fullt drickbar öl men något saknades trots allt.



En riktigt härlig fredag var det men i ärlighetens namn kändes det rätt skönt att rätt sent på aftonen krypa till kojs. En dag till återstod, mer om den dagens äventyr i nästa inlägg.




2 kommentarer:

Anonym sa...

En liten extra notis är att southill stout är vinnaren i domartävlingen på Sällskapet Maltes hembrygdsfestival 2013 som efter detta bryggdes på stronzo!

Gyllenbock sa...

Ok, tack för den information, kul att veta.