måndag 28 juli 2014

Torsdag i Malmö, Hamnmästaren och Bishops Arms Savoy.

För en dryg månad sedan bestämde jag mig för att åka till Malmö den sista helgen i juli. Det är en stad som jag alltid gillar att besöka och då inte bara för ölets skull. Min första tanke var att åka ensam med sedan insåg jag att det trots allt är trevligare med sällskap, hörde med Eddan om han möjligtvis ville följa med, det ville han!

Det blev en lättare korrigering av resplanen, istället för att flyga ner på fredagen blev det en eftermiddagsflight på torsdagen. Fredag till söndag skulle det sovas på Scandic Triangeln men den första natten i Malmö tillbringades på Radisson Blu. Det visade sig vara ett bra upplägg eftersom nämnda torsdag då kunde ägnas åt ett par ställen som ligger i närheten av Radisson.

Innan något ölställe besöktes blev det ett besök på Systembolaget Hansa, mat och en ganska lång kvällspromenad mot Västra Hamnen, den nya fina stadsdelen i Malmö. Ja det är förstås särskilt fint på sommaren då det bjuds på paradväder. Tyvärr var inte badbyxorna med, snacka om nybörjarmiss!



Hade kunnat sitta kvar i en timma till och tittat på havet och folklivet men törsten började visa rejäla tendenser till att vinna övertaget. Sagt och gjort, det var bara att knalla iväg till Hamnmästaren. Under mina tidigare besök på Hamnmästaren har det varit lugnt, nu var det ganska mycket folk. Tror att alla satt utomhus, ja något annat hade känts fel i den ljumma kvällen.



Började med en Hamnmästaren, hade utan problem kunnat svepa ölet men då jag försöker vara en gentleman gjorde jag inte det. Ölet var förstås väldigt läskande och satt som ett smäck.

Därefter var det läge att prova de två nya ölen som fanns bland tapparna, först ut Malmö Brygghus Keykikane vilket är en "kokosporter". Det var en behaglig porter med en hel del choklad samt en dos kokos. Inte alls tung men med en munkänsla som var åt det krämiga hållet. En stabil öl helt klart.



Nästa nya öl var Malmö Janets Brown Ale som var en brown ale med mer humle än vad jag normalt förknippar med stilen. Frisk och lättdrucken med en bitter avslutning som hade en del karamell men även spår av ananas.

Vid det här laget började klockan närma sig 23, det vill säga stängningsdags så vi bestämde oss för att knalla i runt fem minuter till The Bishops Arms Savoy, ett ställe som jag bara besökt en gång tidigare (2012). Där var det ganska lugnt, utbudet på fat var inte så märkvärdigt så det fick bli ett par flaskor.

Det är sällan jag stöter på något nytt från isländska Ölvisholt Brugghus men i ena kylen fanns Ölvisholt Vatnajökull Frozen in Time. Det är en söt Belgian Ale med torkad frukt, honung, jordgubbar och en viss maltighet. Drickbar men långtifrån den godaste ölen jag druckit i år.



En flaska till hanns med, nämligen en från Schweiz. Trois Dames la Fraicheur du Soir au Basilic var det enkla namnet på ölet. En uppfriskande witbier där basilikan verkligen kändes både i doft och smak.



En sista öl blev det på rummet, en öl från lokala South Plains Brewing Company med namnet Hoptimus Erectus. Tycker att doften var helt ok med humle och en touch av tropiska frukter. Smaken var fyllig och riktigt bitter. Tyvärr fanns det en touch av något som påminde om smör som var lite störande för att ett ge ölet ett högre betyg.



Mer än så blev det inte på torsdagen men ett par till dagar väntade så panikkänslan var skönt nog inte alltför stor.

Inga kommentarer: