torsdag 26 juni 2014

Två gånger Kihoskh



Under mitt senaste besök i Köpenhamn i maj tog jag förstås en sväng förbi Kihoskh, ett ställe som har ett fint utbud av öl till kanske Köpenhamns bästa priser. Öppettiderna går det inte heller att klaga på, exempelvis gäller 07-01 måndag till torsdag. Numera verkar det som att vem som helst får gå ner i deras källare och själv plocka ur hyllorna. Eller vem som helst kanske inte stämmer, gissar att man måste ha en hyfsad vandel för att få göra det. Jag blev i alla fall godkänd och tur var väl det.

Ytterligare en kul detalj med Kihoskh är att de genom åren haft egna öl från Mikkeller samt även andra bryggerier. I maj köpte jag bland annat två stycken sådana, Beer Here Kihoskh Pale Ale och Mikkeller Kihoskh APA. Häromdagen hittade jag de bägge flaskorna i skafferiet och insåg att det var läge att dricka dem.



Bägge ölen är en American Pale Ale med alkoholhalten 5,5%. Färgmässigt fanns det olikheter, förstnämnda var mer åt det gul/guldiga hållet. Mikkeller var mer orange. Skummen var snarlika, vita och fluffiga.

Upplevde båda ölen som lätta, välhumlade och med en torr avslutning. Skillnader fanns, Mikkeller var mer "tropisk" i smaken. Ölet från Beer Here var aningen beskare och med en touch av lime som jag inte uppfattade i Mikkeller. Fanns även lätta spår av jäst som jag inte uppfattade i Mikkeller.

På det hela taget två snälla och lättdruckna öl, öl som är fina att ha hemma då man inte känner för att dricka något alltför avancerat. Nästan varje gång Kihoskh besöks finns där en ny "egen" öl, oftast då från nämnda Mikkeller. Utöver det har de en hel del kul öl från USA och Belgien liksom annat smått och gott. För den som inte avlagt ett besökt är det verkligen hög tid att göra det.

Inga kommentarer: