torsdag 1 november 2012

Ett par nya Mikkeller provade

Som bekant pågår  Mikkellers & To Øl:s Tap-Takeover på Bishops Arms Folkungagatan för fullt. Hela denna veckan har de 20 fatöl från de två bryggerna liksom ett gäng flaskor. Visst är det trevligt? Igår hann jag slinka förbi för en snabbis, två nya rackare från Mikkeller provades.



Jag började med en Mikkeller Saphir Wet Hop Pale Ale. 

Det visade sig vara en behaglig kamrat. Stabilt humlad med en hel del frukt, särskilt apelsin lyckades mina smaklökar registrera. Gräs fanns det också liksom en touch av malt. En väldigt drickbar och icke-extrem öl som slank ner galant. 



Måste säga att jag uppskattar stort möjligheten att kunna beställa öl i glas som innehåller 15 cl, precis det gjorde jag med öl nummer två, Mikkeller Hot Rod Habanero (på etiketten stod det Hot Rod Chili Porter).



Svart öl med en härligt brunt skum. Även detta ölet kändes balanserat, inte för lite och inte för mycket chili utan en lagom hetta. Förutom chilin de gamla sedvanliga inslagen av lakrits, rostad malt och lite mörk choklad. God men inte fantastisk.

Något som däremot lät fantastisk är att Bishops Folkis funderar på att börja servera "flights", det vore ju alldeles utomordentligt trevligt om så blev fallet, vi håller tummarna!


Inga kommentarer: