onsdag 14 november 2012

Korta kommentarer om julölen som släpps 15/11



För någon vecka sedan fick jag chansen att prova de flesta av julölen som släpps imorgon, den 15/11 på Systembolaget. Sammanlagt är det 43 rackare. Nedan följer några korta, högst personliga kommentarer om de respektive ölen. Visst kan man tycka att det är bra med ett stort utbud av öl, men behövs verkligen alla? En annan fråga som jag ställde till mig själv då ölen provades var: "vad är egentligen ett julöl?" Nedanstående hade verkligen en stor spännvidd av smaker och dofter.



Falcon Tipp Tapp, 4,5% (Sverige) 330ml, 12,90kr
Klar bärnsten, brödig, tunn, menlös, inte alls julig. För att vara ärlig, helt menlös. Ska visst vara torrhumlad med Simcoe, var var den då? Fick mig att tänka på den klassiska låten "jag hade en gång en båt", men där båten förstås var utbytt med humle. Något märklig jämförelse men ibland är hjärnan som den är. Åh vad jag saknar en musiker av Cornelis kaliber.....



Sofiero Julöl, 5,2% (Sverige) 500ml, 12,90kr
Klar bärnsten, väldigt lätta rostade toner, tunn och intetsägande. "Burkkänsla". Jaha.

Spendrups Julbrygd, 5,3% (Sverige) 500ml, 14,90kr
Klar koppar, bröd, lätt rostad, ganska torr. Inget att skriva hem om.



Pripp Blå Jul, 5% (Sverige) 500ml, 14,90kr
Samma öl som Pripps Julöl. Klar, något mörkare koppar. Lika tråkig som de andra. Söt med bröd och lite karamell. Ingen julkänsla överhuvudtaget.



Åbro Julöl, 5,2% (Sverige) 500ml, 15kr
Klar mörkbrun, söt, torr och lätt rostad. Tunn med inslag av bröd. Blir inte upphetsad av denna heller.

Three Hearts Julöl, 5,3% (Sverige) 500ml, 15kr
Malt, lite bröd, vibbar av sirap. Inget som påminner om ett julöl enligt mig.

Falcon Julöl, 5,2% (Sverige) 500ml, 15,90kr
Min första anteckning var "roligt det är det inte med dessa julöl". Denna var lika tråkig som de tidigare. Smaklökarna började redan ge upp.....



Eriksberg Julöl, 5,6% (Sverige) 500ml, 16,40kr
Aningen rostad, karamell, malt och bröd. Något som känns igen?

Mariestads Julebrygd, 5,8% (Sverige) 500ml, 16,90kr
Söt och maltig, drickbar men inget särskilt. Lätt rostad med vibbar av citrus. Inga julkryddor.

Åbro Sigill Julöl, 6% (Sverige) 500ml, 18kr
Drickbar med en lätt ton av skinka, lätt rostad och vibbar av frukt. Snudd på ok!

Wisby Julbrygd, 6% (Sverige) 330ml, 18,90kr
Kanske var det inbillning men denna var annorlunda jämfört med de ovannämnda ölen, mer humlig och fruktig. Inget märkvärdigt men ändå drickbar, dock inga kryddor som påminner om jul.



Brutal Brewing Pistonhead Christmas Carol, 5,6% (Sverige) 500ml, 15,90kr
Klar, mörkare brun. Lätt fruktig doft. Bröd, vibbar av papp. Lätt rostad eftersmak. Nja.

Nils Oscar Kalasöl, 5,2% (Sverige) 330ml, 19,50kr
Annorlunda doft jämfört med de andra, karamell, bröd och lite humle. Ok, men inget som lämnar några bestående men.



Grebbestad Julöl, 5,2% (Sverige) 500ml, 20,50kr
Lätt rostad med inslag av nötter, malt. Ok inom genren men långt ifrån spektakulär.

Samuel Adams Winter Lager, 5,5% (USA) 355ml, 17,50kr
Av någon anledning fick jag vibbar av ett amerikanskt pumpaöl då jag provade denna, även en touch av lime. Även tydliga inslag av malt. Drickbar men lite för tunn för en bättre totalupplevelse.



Dugges Easy Christmas, 4,2% (Sverige) 330ml, 18,10kr
Ett nytt öl som Dugges själva klassar som en "Best Bitter". Väldigt lätta inslag av kryddor, även en lätt syrlighet liksom tvål, jäst och grönsaker. Blev inte imponerad.

Gotlands Sleepy Bulldog Winter Ale, 6,2% (Sverige) 330ml, 18,80kr
Detta öl hade en doft som ville men inte riktigt räckte till. Torr med en dominans av humle och en relativt lång eftersmak, dock inga kryddor som påminner om julen.En i mängden.

Oppigårds Winter Ale, 5,3% (Sverige) 330ml, 26,50kr
En ok öl som hade knäck och malt som de mest tydliga inslagen. Dock ingen som i alla fall jag känner ett behov av att dricka igen och igen och igen.

Jämtlands Julöl, 6,5% (Sverige) 500ml, 25,90kr
Ölet som brukar hamna högt uppe i de flesta julölstesten. Visst är den ok men inte spektakulär. Finns inslag av kryddor men de kommer först i eftersmaken. Annars är den malten som härskar över detta öl.

Slottskällans Nisse Julöl, 5,3% (Sverige) 500ml, 27,90kr
Åt det sötare hållet med torkad frukt, kryddigheten kommer sent. Även bröd och en lätt rostighet.

Nynäshams Mysingen Midvinterbrygd, 6% (Sverige) 500ml, 31,40kr
Måste direkt säga att Mysingen är och har alltid varit det julöl som jag mest förknippat med julen. Den har en alldeles egen kryddighet som säkert en del upplever som alldeles för dominerande. Brukar dricka en flaska efter julmaten då lugnet har lagt sig.



Corsendonk Christmas Ale, 8,1% (Belgien) 250ml, 20,90kr
Denna öl är också en som jag alltid gillat, väldigt söt det är den men ändå skön på något sätt. Godisaktig med en hel del knäck och frukt. Har en flaska eller två från 2009, undrar hur de smakar idag?

Störtebeker Weihnachts-bier, 6,5% (Tyskland) 500ml, 21,90kr
Fick aldrig något svar från importören Heba Food om detta är ett helt nytt öl, eller ett öl med ett nytt namn, jaja så kan det gå. Nåväl, den var duglig med vissa rostade toner liksom malt och choklad. Inte mycket till kryddor.



Fuller´s Old Winter Ale, 5,3% (Storbritannien) 500ml, 22,90kr
Inslag av bröd, en touch av humle och rostad malt. Väldigt snäll. Nja.

Celt Nadolig Rare, 5% (Storbritannien) 500ml, 23,70kr
Klar guld. Intetsägande och simpel. Inget som fick mig att tänka på jultomten.



Anchor Christmas Ale, 5,5% (USA) 355ml, 25,60kr
Frisk doft med vibbar av pepparkaksdeg. Torr med trä och kakor. Rejält med kryddor. Stabil rackare. (skönt att kunna skriva det!)

Widmer Brothers Brrr Seasonal Ale, 7,2% (USA) 355ml, 25,90kr
Vibbar av alkohol, mycket malt samt en del humle. Lite svår att definiera då den inte hade något som verkligen utmärkte sig. Ok men ändå en öl i mängden.

Flying Dog K-9 Cruiser Winter Ale, 7,4% (USA) 355ml, 26,90kr
Väldigt söt med godisliknande inslag, även en gnutta alkohol. Aningen bättre än vad jag mindes den.

Great Divide Hibernation Ale, 8,7% (USA) 355ml, 29,90kr
Ett stycke öl som jag alltid gillat att smutta på. En hel del choklad men även kaffe. Stabil eftersmak.

St Peter´s Winter Ale, 6,5% (Storbritannien) 500ml, 26,90kr
Inget särskilt med denna. Bröd, lite marsipan samt lite kaffe och en lätt rostad ton. Tack för kaffet!



Shepherd Neame Christmas Ale, 7% (Storbritannien) 500ml, 28,90kr
Söt med bröd, småkakor och en lättare touch av humle. Drickbar men långtifrån något som jag känner att jag måste hälla i mig igen.

Ölvisholt Jolabjor, 6,5%, (Island) 330ml, 29kr
Denna islänning har hängt med i några år nu. Jag tycker att det är en stabil porter med en schysst rökighet och sälta. Dock har den inget som påminner om jul, men vad gör egentligen det?

Mikkeller Santa´s Little Helper 2012, 9,1% (Danmark) 330ml, 29,70kr
Ölet var inte med på provningen hos Systembolaget, däremot drack jag ölet på fat i Köpenhamn för sisådär 10 dagar sedan. Nu var jag tämligen glad i hågen då jag provade ölet men minnesbilden är att den var ok. Rostad med lakrits, en lättare kryddighet liksom kola och torkad frukt. Enligt Ratebeer är alkoholhalten för årgång 2012 10,9% så det återstår att se vilken version som säljs på Systembolaget.

Ayinger Winter Bock, 6,7% (Tyskland) 500ml, 29,90kr
Återigen ett stycke öl som har hängt med i några år nu, god det är den. Värd att köpa enligt mig, särskilt om man diggar öl som är maltdominerade.



Jakobsen Golden Naked Christmas Ale, 7,5% (Danmark) 750ml, 55kr
Ganska svag doft på denna, lite citrus och alkohol. Söt och åt det tunnare hållet. Jag ber att få tacka för mig.

N`Ice Chouffe, 10% (Belgien) 750ml, 56,90kr
Ännu en rackare som saluförts i några år nu. Typiska "belgiska" vibbar med en skön värmande känsla. Alkoholen väl integrerad i denna skapelse. Inte så dum.



S:t Eriks Julporter, 5,9% (Sverige) 330ml, 21,90kr
Klar, brun med vissa röda inslag. En touch av rök i doften. Nötter, choklad, vibbar av "mjölk" och kaffe. Även en lätt kryddighet. Helt klart drickbar.

Sigtuna Midvinterblot 2012, 8% (Sverige) 330ml, 22,90kr
Denna smakade ungefär som jag mindes den. Åt det tyngre håller med en tydlig karaktär av rostad malt.



Mohawk Blizzard Imperial Porter 2012, 9,7% (Sverige) 330ml, 29,70kr
Denna stabila mörkbruna gynnare tyckte jag om. Doften var åt det tyngre hållet. En del alkohol, kaffe, aska och aska. Avslutningen bjöd på en fin humlig bitterhet.

Mohawk Whiteout Stout, 9,7% (Sverige) 500ml, 34,90kr
Provades redan på SBWF, då liksom nu tyckte jag att den är ok. Tyngre jämfört med Blizzard, mer rostad och inte lika förfinad. Kanske vinner på lagring?



Midfyns Jule Stout, 7,6% (Danmark) 500ml, 39,90kr
Väldigt kryddig både i doft och smak. Lakrits, malt och fänkål. Ganska spännande tycker jag allt.

Liefmans Glühkriek, 6% (Belgien) 750ml, 57kr
Jag tillhör den sorten som aldrig förstått mig på det här med glögg. Denna öl tycker jag dock är ganska intressant. Väldigt speciell med en helt egen kryddighet liksom tydliga inslag av körsbär. Frågan är om den är godast kall eller uppvärmd? Därom tvista de lärde.

Falcons Julmumma, 5,2% (Sverige) 500ml, 16,90kr
Liksom glögg är julmumma en typ av dryck som jag inte riktigt lärt mig att uppskatta med villkorslöst. Julmumman är mycket söt med en total dominans av bulldeg, närmare bestämt kardemumma. Undrar om det finns någon maträtt på julbordet som fungerar till denna?

Sammanfattningsvis har det här med "julöl" aldrig riktigt varit min grej. I ärlighetens namn dricker jag helst vatten till julmaten (ja, så trist är jag!). Julöl drickes hellre på julaftons kväll då allting lagt sig, gärna då Mysingen. Den har ju verkligen en säregen smak. Ytterst få av ovanstående öl kommer att köpas av mig. De 10 första ölen på listan kan ju mer eller mindre klassas som "pajasöl". Kommer förhoppningsvis aldrig så länge jag lever behöva köpa några av dem. Låter kanske hårt men man måste lyssna på sin inre röst. Något ironiskt tyckte jag att Nygårdas julmust som var lagrad på bourbonfat var kanske den godaste av de provade dryckerna. Väldigt läskande (hihi) vill jag lova.

En julölsprovning kommer att hållas i hemmet i december men då blir det några av de andra julölen som släpps 1/12 liksom ytterligare överraskningar som finns nere i förrådet. Mer om det senare.















1 kommentar:

Anonym sa...

julen ska vara söt och maltig främst, så att den passar till julmaten. det där med kryddor är väl kul, men inget måste. kryddorna bistår tillbehören med ändå.

själv gillar jag ayingern bäst till julen. jäkligt god till julskinka och senap. kul att den etablerat sig i sortimentet.