måndag 13 juni 2011

Grabbhelg med ölförbud



Föregående helg var verkligen unik, en hel helg tillsammans med grabbarna där vi intog noll öl. Normalt är det ett stort fokus på öl men dennagång valde vi andra drycker, "ölförbud" helt enkelt.

Det obligatoriska gruppfotot på helgens drycker, värt att notera är att allt inte dracks upp, som vanligt hade vi med oss mer än nog. Det fanns cider, rom, vodka, olika typer av viner, konjak, whisky samt en del annat smått och gott.



Helgen började på ett värdigt sätt, nämligen genom ett glas champagne. Det är verkligen en god dryck, men jag skulle trots allt i nio fall av tio välja en schysst gueuze. Landet är landet så några riktiga champagneglas fanns ej men det gick bra även med vanliga vinglas.



Till fredagens schyssta grillrätt dracks ett intressant vin, Diemersfontein Coffee Pinotage. Smakade verkligen kaffe med en del rostade toner samt lakrits. Var det verkligen vin i glaset?



Vår gamle barndomskompis, Ante även kallad "Lurvet" som bor på Gotland sedan några år tillbaka hade med sig en flaska Gotlands Bittar, en amaro med 30 olika örter. Några av dem är gullviva, hagtorn och hjärtansfröjd. Verkligen rejält kryddig och speciell. Gott? Vetetusan men helt klart en kul upplevelse eller vad man nu ska kalla det.



En hel del dryck blev det, men även en del ätbart. En nätt och väldigt söt efterrätt som åts var tjinuskikräm med rabarberkompott. Till det passade en skvätt konjak bra.

Något som kan konstateras är att cider är en förträfflig sommardryck, väldigt läskande då det är svettigt ute. Mein Gott! Det finns alltså andra goda drycker än öl!



Det är bara att konstatera att en klassisk, enkel vodkabaserad grogg också fungerar fint i värmen.



Nu är jag glad över att jag inte var med på den tiden då de tyska Stukaplanen störtdök och härjade som värst, men lite åt det hållet var det kanske natten mot söndagen. Glömmer man bort att stänga fönstret till stugan får man såhär års räkna med mygg, ja ungefär ett par miljarder sådana innebar att det inte blev många minuters sömn. Ack vad jag längtar efter hösten. (skämta bara!)

Sista drycken för helgen blev ett glas mjölk, en god och lagom fet sådan.

6 kommentarer:

Eddan sa...

Inga betyg på dessa drycker? Mjölken 4,7? ;-)
Men vi hade väldans tur med vädret. Å god mat var det också. Fast man blir mer sugen på chips och godis när man dricker öl tycker jag.
Kubben gick sådär för mig :-)

hirigalzkar sa...

Spännande grejer! Blev framförallt sugen på att testa det där urspårade vinet. Går det att få tag på i sverige?

Stefan - Ölsvammel sa...

När jag läste rubriken så trodde jag att ni slagit i huvudet ;) Men det lät ju som en riktigt trevlig helg. Men jag kan tänka mig att ölsuget blev stort efter ett tag ;)

Gyllenbock sa...

Eddan: hmmmm, väldigt nära en glänsande femma på mjölken. Sugen på chips är jag mest hela tiden, kanske den bästa uppfinningen genom tiderna?

hirigalzkar: japp, vinet finns på bolaget:

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=6315

Stefan: så illa blir det då aldrig att jag helt skulle sluta med öl. Uj, vilken hemsk tanke! :) Ölsuget var väldigt stort i värmen.

Anonym sa...

Tur att man inte gillar varken Vin eller sprit så att man kan fokusera enbart på Öl. Vill jag ha vin dricker jag en Gueze eller om jag är sugen på sprit dricker jag någon av BrewDogs tyngsta. Tack för trevlig läsning //Malt

fajanen sa...

Låter som en kul helg. Har provat det där kaffe vinet och jag gillade det inte. Riktigt illa ju mer man provade.