söndag 10 oktober 2010

En lång dag på "jobbet".

Igår var det en lång dag på "jobbet", jag syftar förstås på den sista dagen av årets SBWF. 11 timmar är ganska lång tid. Jag ställde mig i kön 11.30 (de öppnade 12.00) framför mig hade jag ungefär 30 personer. Då dörrarna öppnades för oss vanliga dödliga var kön lång bakom mig:



Dagens första öl blev Mikkeller Snapphane, en trevligt humlig American Pale Ale som normalt bara säljs på Bishops Arms i Skåne. Snapphane är en öl som man säkert kan dricka flera av, riktigt stabil med tanke den blygsamma alkoholstyrkan på 3,8%.



Redan 12.30 var det såhär mycket folk i Snickeriet. (ber om ursäkt för den usla bildkvaliteten men mobilkamerorna är som de är)



Det är förstås ganska tröttsamt att skriva om allt som dracks igår, det blev 34 öl och en mjöd, men några av gårdagens öl tänkte jag passa på att åtminstone nämna.

Strömsholms Brygghus var schyssta, där fick man köpa fyra smakprover för 40 sek, sådant gillar jag. Vissa utställare ville ej sälja halvor utan det var 15 cl bums som gällde och inget annat. Många gånger tycker jag att 15 cl är för mycket.



Deras rököl Malakias tyckte jag mest om. Mjukt rökig karaktär med de klassiska inslagen av skinka. Borde passa utomordentligt bra till kebab, eller något annat. Det är bara att prova sig fram. Kommer förresten till de tre vinkällarbutikerna i december.

Kan säga som så att såhär korta köer var det inte senare på dagen:



Jag tycker att Dugges Perfect Idjit! var alldeles fantastisk!



Mycket trevlig vinös doft med kaffe, lakrits, ek och annat smått och gott. Smaken höll också väldigt stabil klass, tung men satt ändå skönt i munnen. Mums!

Hos Brill finns det alltid i högsta grad drickbara grejer.



Lite småförsiktigt sådär passade jag på att prova Lost Abbey Cuvee de Tomme samt Mikkeller Spontanale. Vad ska jag säga? Förstnämnda var så himla god att man kan inte bli annat än själaglad. Otroligt god öl, kul att den var så bra som jag trodde. Fantastisk munkänsla och en mycket skön syrlighet. Hamnar högt på min personliga topplista.



Mikkeller Spontanale visar att dansken kan, en behagligt läskande och uppfriskande Gueuze.

S:t Eriks Pale Ale blev jag inte så imponerad av, precis som i S:t Eriks IPA stördes jag en "brödighet". Däremot var det intressant att prova en skvätt av Samuel Adams "lyxöl", Samuel Adams American Kriek (Barrel Room Collection) samt Samuel Adams Stony Brook Red (Barrel Room Collection).



Ganska spännande öl bägge två, friska och läskande. Vore kul att dricka dem lite mer seriöst vid annat tillfälle.

Apropå seriöst, ja det var seriöst mycket folk på mässan igår. Det är inte så charmigt att nästan mer eller mindre hela tiden behöva trängas. Men å andra sidan är det kul att evenemanget är populärt. Efter 22 strax innan jag skulle bege mig hemåt var det fortfarande gott om folk:



Något som är skoj med ölmässor/festivaler är att dricka öl från bryggerier som man aldrig hört talas om tidigare, ett sådant var Uinta Brewing Company. Uinta Crooked Line Detour Double India Pale Ale samt Uinta Crooked Line Cockeyed Cooper.



Sistnämda var en intressant och god Barley Wine. Mycket torkade frukter och en del bourbon, schysst komplex. Perfekt smuttaröl.

En annan öl som man med fog kan kalla smuttaröl är Sveriges starkaste öl, nämligen Sigtuna Ace of Spades Imperial Stout. För er som inte vet är alkoholhalten på småbehagliga 18,5%.



Ännu en öl som var mycket god, tung härlig doft med russin, lakrits m.m. Fint komplex där alkoholen inte kändes av mycket. Smått imponerande hantverk.



Det i Västerås baserade Hantverksbryggeriet nya öl Joars Dricka var klart annorlunda. Ölet är kryddad med torkade blad från pors och honung precis som det var på vikingarnas tid. Väldigt frisk doft, lättdrucken öl. Kryddorna påminde en del om julöl fast friskare. Nämen det är skoj med våra småbryggerier som vågar testa olika ingredienser till ölen.

Vad mera? Jo, ett säkert tecken på att man börjar ana att det är dags att börja runda av dagen är då man inte kan tyda sina egna anteckningar. Jag vet att jag drack en mjöd hos Sjätte Tunnan men vet inte vad den hette.



Jag har ännu inte riktigt lärt mig att uppskatta mjöd men den dagen kanske kommer.

Kvällens absolut sista öl intogs hos Brill & Co, kändes värdigt på något sätt.



Croocked Moon Raven visade sig vara en god Black IPA, ännu en ölstil som jag inte druckit så många av. Kul då mycket humle blandas med de rostade tonerna.

En lång dag det var det, men inga större skandaler så jag antar att det hela var bra. Tack till Johan, Dan och Ingemar för sällskapet.

En sak till, kvällens tråkigaste öl var Jämtlands Steamer. Intetsägande historia. Men så är det, allt kan inte vara fantastiskt.

5 kommentarer:

Johan sa...

Tack själv för sällskapet. Såg att Limoncellon var slut när jag gick, synd att vi missade den.

Gyllenbock sa...

Ja det var synd. Provade du Utopias innan du gick?

fajanen sa...

Fasen att jag missade Samuel Adams "lyxöl". Hade velat prova dem. Perfect Idjit hade man också velat smaka, men den var ju inte släppt ännu på torsdagen.
Jag tyckte inte Limoncello var speciellt bra. Konstig citronsmak.

Tror jag varit på runt 10 sbwf men denna var klart bäst tycker jag. Väldigt imponerad av danskbordet.

Gyllenbock sa...

Fajanen: såhär i efterhand ångrar jag att jag missade både det ena och det andra men det är förstås omöjligt att hinna med allt. Vi får hoppas att året går fort så att det snart är dags för SBWF 2011.

Stefan - Beer Drivel sa...

Kul att läsa en till rapport om SBWF.

Ni har ju SMÖF och ÖBWF kvar i år så än finns det tid att dricka göttig öl :)

Förresten, angående toaletterna. Till pissoaren och dom andra toaletterna mellan byggnaden var det aldrig kö. Som mest var det 3-4 pers inne i dom under dom två dagar jag var där. Tror dom flesta missade detta. Det fanns även toaletter vid trappen som ledde upp till Taste Experience, även dessa verkade konstant tomma.

Jag missade Idjit och Perfect Idjit men tar dom på SMÖF. Blir något att se fram emot.