fredag 30 augusti 2024

Två nätter i Göteborg i augusti 2023, del 2.

Dag två i Göteborg började med morgonmat på hotellet, någon stor frukostmänniska är jag inte men det var lika bra att få i sig något. 


 

När det var avklarat blev det en 15-minuters promenad till Maritiman. Tanken var att framförallt besöka ubåten HMS Nordkaparen men tyvärr fick vi besökare ej gå ombord då de höll på med saneringsarbete. 


 


 

Som tröst blev det ett längre besök ombord på jagaren HMS Småland. Det är alltid en speciell känsla att vara ombord på ett örlogsfartyg. Det är något med dofterna och de trånga utrymmena. 



 Jag hade lätt kunnat tillbringa halva dagen ombord men plikten kallade. 


 


 


 

 


På tillbakavägen till hotellet passerades Ölstudion, Systembolagets specialbutik som bara säljer öl. (tyvärr stänger butiken nu i september då hyreskontraktet löper ut)


 

En väldigt trevlig butik, runt 600 olika öl varav vissa i kylar. Jag hade bara en weekendbag med mig på resan så det var inte helt lätt att bestämma vad som skulle hamna i korgen. 


 


 

En liknande butik borde helt klart även finnas i Malmö och Stockholm. Givetvis klart bäst i Sverige, en väldigt schysst butik. Snacket på stan säger att en ny Ölstudion kommer att komma om några år men att den förmodligen inte kommer att vara en fristående butik utan den kommer att vara inne i en befintlig butik. 


 

Hög tid för mat var det sannerligen, hade hört positiva omdömen om Gyllene Prag så det kändes som en given lunchdestination. 

Tanken var att äta schnitzel men till lunch hade de raggmunk med fläsk, något som jag högaktar så en sådan fick det allt bli. Visade sig vara ett bra val då det smakade utsökt. Fick jag välja endast en maträtt att äta resten av livet så skulle raggmunk med fläsk ligga väldigt bra till. 



Två öl blev det till lunchen. (var inte oroliga, klockan var närmare 14) Ölen som dracks var lokala Maria Trilsk En Trilsk Encore och Pilner Urquell som fanns på tank. Värre kan man helt klart ha det. 


 

Nöjd och belåten var det läge att ta en promenad på 30 minuter till Stigbergets Shangri-La

 


Det kändes kul att besöka stället för det var i de lokalerna som Stigbergets gamla bryggeri låg i. Två öl provades, Finback Blueberry Drip och Benchwarmers Space Pants. Sistnämnda var den godare av de två.


 På tillbakavägen mot "stan" blev det ett  obligatoriskt stopp på Haket, ett behagligt ställe som jag inte hade besökt på nio år. Även där blev det två öl, spanska Cyclic Beer Farm Jamaica och Akia/Fältkanonen Hopnick 4. Bägge två stabila. 


 


 

Sympatiskt nog kunde man på Haket liksom som på Stigbergets beställa ölen i mindre glas, sådant uppskattas alltid. 


 

Från Haket tog det inte särskilt många minuter att gå till nästa för mig nya ställe, Pils. Det är Dugges egna bar. Denna fredag hade de ett event med engelska Verdant så två av deras öl testades. 

 

Pils var ett modernt ställe som jag tyckte om, rent och snyggt. 


 


 

Nästa ställe som låg ungefär 30 meter bort tyckte jag ännu lite mera om, Old Beefeater Inn. Mitt premiärbesök på nämnda insuttna ställe. Servicen var trevlig, utbudet bra och flera stammisar vilket alltid ger ett ställe karaktär och själ. 


 Det börjar bli tjatigt men även här blev det två öl, Inlands Porto Franco Porter och Rörö Ölagille Blixt IPA. Portern var aningen godare. 


 

Jag kände att det var dags för lite rumsvila men innan det blev det ett kort besök på Bishops Arms Järntorget, ett ställe som jag inte heller hade besökt på många år. Tyvärr var Ocean Arbetarbitter sisådär, ölet hade en ton av smör som jag inte riktigt blev vän med. 


 

Det satt fint med lite vila innan det avslappande kvällspasset där Ringön var i kikarsiktet. Det tog drygt 30 minuter att promenera till Vega Bryggeri där jag inte varit tidigare. 


 En stiltypisk bryggeripub visade det sig vara i ett industriområde. En öl blev det för min del, Vega / Coppersmith's Lightbringer. Marsipan, apelsin, marmelad och värmande alkohol. Ganska god. 


 


 

Från Vega var det inte långt att gå till Ivans Pilsnerbar. Ett ställe som visade sig vara kul och med en inredning som verkligen var så långt ifrån det vita tråkiga. 


 


 

Kul var det också en träffa Rasmus igen, en av ägarna. Tidigare har han jobbat på Akkurat, Mikkeller Bar och Omnipollos Hatt i Stockholm. Det blev lite snack om ölscenen i Göteborg, alltid intressant att få veta lite om vad som sker. 


 

Ett par öl slank förstås ner,  O/O Hefeweizen och O/O 50/50: Simcoe/Ekuanot, bägge gedigna. 

På tillbakavägen blev det en sista öl på Poppels Citybryggeri. Det visade sig vara ett stort ställe. En Poppels GBG 400 Celebration Lager kändes som en värdig avslutning på denna fredag som för min del innebar åtta nya ställen i Göteborg.


 

Svårt att säga vilket ställe som var den bästa, blev förstås imponerad av utbudet på Ölstudion. Lunchen på Gyllene Prag var onekligen väldigt god. Old Beefeater Inn och Ivans Pilsnerbar var ändå de två trevligaste ställena. De hade inte det största utbudet men personliga och avslappnade, sådant gillar jag. 


 

På lördagen blev det tåget hem till huvudstaden tidig eftermiddag, inga öl dracks. Skoj var det att besöka Göteborg igen efter nio års uppehåll. Under den i övrigt odramatiska tågresan kom jag på mig själv att nynna Cornelis gamla fina låt "Blues för Göteborg". Hoppas att ingen lyssnade.



 


Inga kommentarer: