tisdag 27 augusti 2024

Två nätter i Göteborg i augusti 2023, del 1.

Torsdagen i Oslo bjöd på vackert augustiväder, innan tåget avgick till Göteborg fanns det tid till ytterligare lite sightseeing. Glodde bland annat på Operahuset som jag skådat flera gånger tidigare. Helt klart är det en intressant byggnad. 


 

När jag ändå var västerut på kartan var det lika bra att även besöka Göteborg, en stad som jag inte besökt sedan våren 2014. 


 

Tågresan gick som på räls och tog runt 3 timmar och 30 minuter. Kan inte minnas att jag rörde mig alls under färden utan satt som klistrad i sätet samtidigt som det spanades på landskapet och de olika städerna som passerade revy. 



I Göteborg checkades det in på ProfilHotels Opera som låg 100 meter från Centralstationen. Ett dugligt hotell där rummet ännu en gång bjöd på en alldeles underbar utsikt. 



 

Ölandet i Göteborg inleddes på Brewers Bar Magasingatan, dit tog det drygt 10 minuter att promenera från hotellet. 


 

All In / Television Hunden Katten Glassen, Straßenbräu Himbeerlin och Dugges TipTop var vad som intogs. Av dessa tyckte jag att Dugges var den godaste, om än knappt. 


 


 

Noterbart om Brewers är att man kan ladda deras app till mobilen och sedan beställa och betala från där man satt. Ölet levereras sedan till bordet. Modernt men till och med en sådan som jag som inget kan om teknik lyckades beställa. 


 

Kontrasten var minst sagt stor jämfört med nästa ställe, 3 Små Rum. Där hade jag inte varit sedan 2009 då vi besökte stället under den legendariska ölbloggarträffen

 

 

3 Små Rum är verkligen ett ställe med karaktär, en liten lokal med en massa personlighet. Reza som äger stället kände jag direkt igen trots att det var 15 år sedan senaste besöket. De andra gästerna denna kväll var stammisar, det märktes att folk kände varandra. 



Till skillnad mot den gången så har de numera ett litet bryggverk i köket. Tre olika egna öl på fat fanns till försäljning under besöket. 


 

Provade 3 Små Rum Mango IPA. Ölet kändes lite udda men drickbart. Tanken var att dricka ytterligare någon öl men jag kände mig så "mätt" att det var läge för några steg på stan innan nästa öl. 

Efter att ha knallat runt lite var det läge för en öl på BrewDog Göteborg. Ville förstås besöka det stället då jag aldrig varit där tidigare. Väldigt lugnt var det och ölet som dracks var en Apex Death Farm IPA. 



 

Blev inte så många bägare denna dag, den sista dracks på Ölrepubliken som jag inte hade besökt sedan 2014. 


 

På Republiken var det gott om folk, ölet som dracks var Beerbliotek BeeЯepubliken. Småtrevlig med citrus, ananas och lite karamell. 


 

Jag hade typ glömt bort hur promenadvänligt Göteborg är, som tur är vankades det en dag till. Mer om det i nästa inlägg. 



Inga kommentarer: