tisdag 11 september 2018

Några öl ombord på M/S Mariella till Helsingfors

Under semestern i augusti blev det en tämligen spontan resa till Helsingfors då det hela bokades ett par dagar innan avfärd. I min ungdom var jag en båtnörd och älskade att ta båten till Finland.

Märkligt nog hade jag aldrig åkt med Viking Lines M/S Mariella som trots allt seglat på Östersjön sedan 1985.



Det som slog mig var hur liten hytten var, kan verkligen inte begripa hur fyra personer kan få plats i en liten hytt, särskilt om alla har med sig bagage. Nå, nog om det.

Sjöresan mellan Stockholm och Helsingfors via Mariehamn bjuder verkligen på fina vyer. Hungrig det blir man också då man är till sjöss.



Kvällsmåltiden intogs i Ala Carte-matsalen som bjöd på en lugn atmosfär med en vänlig och rutinerad service. Ölutbudet var inte särskilt stort men ett par öl från Malmgårdin Panimo dracks, Malmgård Emmer IPA var en ny bekantskap.




Ölet var ok, mild med humle, citrus och lite bröd. Piggvaren som jag åt var riktigt god även om den var chanslös i en jämförelse med min absoluta favorit som serveras på Wedholms Fisk i Stockholm. (noterbart är att piggvaren på Wedholms nästan kostar dubbelt så mycket så inte så konstigt att den är godare)

Efter den trevliga måltiden besöktes Taxfree-butiken. Utbudet av hantverksöl var inte särskilt stort men ändå mycket bättre jämfört med hur det såg ut förr.



Vädret var varmt så stora delar av aftonen tillbringades ute på däck. Öltutbudet var inte bra varken i utebaren eller inomhus men som tur är var utsikten desto finare. Tröttnar verkligen aldrig på att glo på skärgården och de fina husen som finns längs farleden.



En GT fick avsluta en riktigt lugn och behaglig dag. Det här med att åka båt en vacker sommardag är verkligen inte fy skam.


Inga kommentarer: