tisdag 28 augusti 2018

Måndag 6/8 i Berlin. DDR-museum, Löwenbräu och hemresa

Tänkte först inte skriva några rader om måndagen i Berlin då den inte innehöll särskilt mycket rent ölmässigt. Vår flight till Arlanda avgick först efter 21 på kvällen så vi hade en hel dag att spendera i Berlin. Då Eddan skulle köra hem oss från flygplatsen så var både Eirik och jag solidariska med öldrickandet, inte kul om två hinkar bira och den tredje mest får nöja sig med att titta på.



Så mycket sightseeing hade det inte blivit under de tidigare dagarna förutom muren och flygplatsen Tempelhof. Då jag har rätt bra koll på Berlin tog jag med grabbarna på en ganska rejäl promenad, vädret var ändå ok då det bara var 28 grader på måndagen.



DDR-museum har jag besökt några gånger tidigare och alltid tyckt att det är intressant. Denna gången var det trångt med en massa turister vilket förtog lite av upplevelsen men det var ändå kul att gå där igen och kika på gammal DDR-historia. En hel del grejer som man kände igen från sin uppväxt.



Jag gick i högstadiet då Berlinmuren föll, och minns än idag den klassiska rubriken i en av de tyska dagstidningarna: "Die Mauer is weg. Berlin ist wieder Berlin!" Det är utan tvekan den största politiska händelsen under min livstid, att den förhatliga muren och järnridån äntligen föll.



Vi knallade på rätt rejält och tittade på olika sevärdheter. Vi kom även på att vi inte ätit någon schnitzel under vårt besök i Berlin, vore ju synd och skam att lämna staden utan att ha gjort det.

Några av de bättre ställena öppnade senare på dagen så vi nöjde oss mer eller mindre med första bästa ställe vilket blev Löwenbräu am Gendarmenmarkt.



Ett stort ställe som i ärlighetens namn påminde lite om en turistfälla även om det var mycket lugnt under vårt besök. Schnitzeln var god men inte den bästa som jag ätit i Tyskland. Dyrare än normalt var den också då den kostade runt 17 EUR.



Ölutbudet var inte strålande och ölen var inte imponerande. Godast tycker jag att Franziskaner Kellerbier var som dessutom serverades i ett krus.



Det var skönt att ha late check out på rummet, till klockan 18 fick vi behålla det. Relax på rummet blev det tillsammans med några öl innan det vad dags ett bege sig till flygplatsen.



SAS flyger från Tegel-flygplatsen, en flygplats som sedan länge uppnått maxkapaciteten. Det var dock lugnt då vi var där med tanke på att det inte var så många avgångar efter oss. Fiaskot med den nya flygplatsen Brandenburg som skulle öppnat för flera år sedan är sannerligen häpnadsväckande och kostnaderna bara tickar på.

I Lufthansas Senatorlounge hittade jag en öl som jag inte druckit tidigare, Beck's Gold. Sannerligen inte resans godaste öl men en ny tick är en tick som man brukar säga.



Roliga dagar var det som alltid i Berlin, en stad som jag gärna återkommer till. Skriver som jag gjorde 2016, inte nästa år men 2020 vore det inte dumt med ett återbesök. Den som lever får se.


Inga kommentarer: