måndag 17 september 2018

En lördag i Helsingfors

Efter en frukost som bjöd på en ståtlig utsikt var det läge för några riktigt lugna timmar innan M/S Gabriella skulle ta mig hem till Stockholm klockan 18:00. Gabriella hade jag inte heller åkt med tidigare så det såg jag förstås också fram emot.



Handlade några grejer på det största varuhuset i Norden, klassiska Stockmann för den som inte visste det.



När det var avklarat var det dags att bege sig till moderna Sori Taproom för ett par öl som intogs i ett riktigt söndagstempo trots att det var lördag. Ibland är det så skönt att sitta utomhus och betrakta världshändelserna som sker framför ögonen på en.



Sori Overture One: DDG Amarillo och Hiisi/Borg Brugghus Timbradur var de två öl som dracks. Den förstnämnda var den godaste av de två.



När jag ändå var i närheten var det lika bra att även slinka in hos grannen Oluthuone Kaisla som hängt med betydligt längre än Sori. Precis som på Sori var det mycket lugnt på Kaisla, valde att sitta inomhus.



Friden stördes lite senare av ett ungt par som såg ut att ha haft en lång natt, tjejen i sällskapet svor mest hela tiden. Riktigt så var det inte på Kejsar Vilhelms tid.



Ett par öl blev det på Kaisla, Beer Hunters Kaislan Porilainen och The Flying Dutchman Jah Jah Rub A Dub Mango IPA. Även här var det förstnämnda ölet godast, Jah Jag var lite tunn. (alkoholhalten låg på 3,5%)



Det sista ölstället på finsk mark för denna gången blev Bryggeri Helsinki som ligger närmast Viking Line.



Har besökt stället några gånger nu och denna gången var det ganska livligt trots att klockan inte var alltför sent på eftermiddagen. Många turister vilket kanske inte är så konstigt då bryggeripuben ligger mitt i smeten så att säga.



Två av deras egna öl hanns med, Bryggeri Helsinki Kesäloma och Bryggeri Helsinki Supernova 6th Edition. Som avslutning beställdes en Hopping Brewsters Warthog IPA, ett för mig okänt bryggeri.



Det här med okända bryggerier blev det ganska många av under det korta besöket i Helsingfors, det händer mycket även i Finland inom ölvärlden även vi i Sverige inte så ofta läser om det.



Helsingfors är alltid trevligt att besöka, men precis som fallet är med de andra nordiska huvudstäderna så är givetvis sommaren den bästa tiden på året. Typ allt ligger på promenadavstånd, ja i alla fall för den som har normalfriska ben. Priserna känns som i Stockholm om inte lite dyrare i vissa fall, ja särskilt nu när den svenska valutan är så väldigt svag.

Båtresan hem gick smidigt, det är verkligen skönt att bara kunna promenera till båten från puben utan att behöva åka ut till flygplatsen.



Gabriella bjöd på ett liknande ölutbud som Mariella, det vill säga inte något alltför upphetsande. Maten intogs i Viking Buffet och den var helt ok även om jag helt klart föredrar den lugna miljön i Ale Carte som det var på Mariella till Helsingfors.



Gick upp redan kring 06 på söndagen allt för att njuta av inseglingen till Stockholm, något som jag aldrig tröttnar på.



En kul liten tur var det, är nog inte helt omöjligt att jag kommer att besöka Helsingfors igen.




Inga kommentarer: