fredag 29 december 2017

Öl nummer 10000

Det finns många olika sätt att dricka öl på, vissa nöjer sig med en likadan gång efter gång. Öl som Mariestads, Heineken, Staropramen och liknande skapelser. För egen del har jag sedan ganska länge (minst 10 år sedan) gillat att prova olika typer av öl. (detsamma gäller förstås även mat, vem vill äta några få olika rätter året runt?)

Sedan jag började föra protokoll i slutet av 2009 så har det blivit några nya öl, på Juldagen var det dags för öl nummer 10000. Slump eller inte men det blev en Mariestads 3.5% som jag köpte på Hemköp i Stäket för någon vecka sedan.



En mycket värdig och stillsam ceremoni helt utan applåder och visslingar var det då ölet dracks. Helt i min smak med andra ord. Hur var då ölet kan man ju undra?

Jotack, det var så tråkigt att jag inte behagade att tömma hela flaskan. Tunn och trist med metall, lite bröd och gräs. Verkligen inget att slösa bläck på. Es tut mir leid men så är fallet.

Man kan i sitt stilla inre filosofera över hur mycket av nämnda öl som hade sålts utan den omfattande marknadsföringen som bolaget bakom ölet bedriver och bedrivit i många år? Omöjligt att veta men det är ändå intressant att fundera på det.



Kan avslöja att det i år blivit 1808 nya öl för min del, fler blir det inte då ölförrådet är stängt för resten av året. Säger som Dean Martin, "Nyårsafton är amatörernas afton".

Gott Nytt År!

3 kommentarer:

Jonas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jonas sa...

Plus i kanten att du går mot strömmen och inte drack en ''imperial, bourbon barrel aged, coconut, coffee-infused, dry-humped, keelhauled, single hopped, grand cru, Vanilla Bean-peated, Cacao Nib, from the brewers reserve series utan ett simpelt massproducerat gammalt hederligt folköl. Kudos på ren svenska!

Gyllenbock sa...

Tack! Hade inga planer för nummer 10000 så det fick något som fanns på hyllan i matbutiken. (orkade inte gräva fram något från förrådet)

Sorry förresten för sent svar.