måndag 25 september 2017

På torsdag dags för SBWF igen.

På torsdag är det återigen dags för Stockholm Beer & Whisky Festival with Taste Experience, eller SBWF som nog de flesta av oss föredrar att skriva. Ett säkrare hösttecken finns det då inte tycker jag, möjligtvis kan all fin svamp som finns i skogarna just nu konkurrera om uppmärksamheten.



Det är festival nummer 26 i ordningen och som vanligt arrangeras det hela ute i Nacka Strand. Noterbart är att en del bryggerier som medverkat under många år inte kommer att närvara i år, bland dessa märks bland annat Nils Oscar och Oppigårds.

Nå, öl lär det ändå finnas så att man slipper gå på festivalområdet och våndas över vad man ska dricka. Mitt tips är att som alltid försöka gå på torsdagarna då det brukar vara lugnt och skönt. Även fredagarna är rätt behagliga, i alla fall om man kan vara där tidigt på dagen. Lördagarna blir lite för mycket "Finlandsfärja" för min smak.

Numera finns det så många bra ölfestivaler i Sverige så jag förstår mycket väl att det är rätt många som tycker att Nackafestivalen inte riktigt är lika kul som förut. För egen del tycker jag att det alltid är roligare att gå på ölfestival än att vara på gneget så bägge torsdagarna blir det i år och förmodligen den andra fredagen om ork till det finns. Väl mött.

Förresten så ser årets glas riktigt trevliga ut, ett par sådana vill man ju ha i sin samling.




2 kommentarer:

Jonas E sa...

Inte så många bloggar som rapporterar som SBWF i år. Vad bra att du gör det!

Jag undrar om du har några personliga favoriter som du tänker dricka? Vore kul att som läsare få lite inspiration.

/Jonas

Gyllenbock sa...

Hej JOnas!

Inför årets SBWF så hade jag inte läst på sådär vidare mycket om utbudet så det var kul att bara strosa omkring igår och prova några öl i all enkelhet. Några höjdare var Founders 10K som hittas hos Wicked Wine, Ångkvarn Trippel-IPA, olika Fifty Fifty Eclipse hos Brewery International, Tilquin hos Brill samt förstås mera suröl hos Belgoklubben, bland annat de fyra nya ölen från Boon. Generellt sätt var det få öl som var dåliga av de som jag hann prova, det är alltid glädjande.