onsdag 30 september 2015

Några öltips inför den andra helgen på SBWF i Nacka

Fick ett par förfrågningar om vilka öl man absolut inte bör missa då man vandrar omkring på Stockholm Beer i Nacka. Det finns väldigt många öl som det skulle kunna tipsas om men med reservation för att vissa sorter kan vara slut så skulle jag i all enkelhet vilja tipsa om följande öl:

Siren / Boneyard Dippy & The Equinox vilket är ett härligt fruktigt och välhumlat samarbete mellan två riktigt trevliga moderna bryggerier. Finns hos Brill.



I samma monter finns det några kul öl från Brekeriet, egentligen kan alla nämnas men jag väljer ut Brekeriet Vanilj. En lite annorlunda öl som verkligen både doftar och smakar vanilj, skönt nog riktig sådan och ingen artificiell. Ok, jag måste även nämna Brekeriet Zuur, ja den är verkligen väldigt syrlig och god.

I Brewers Association och House of Ale c/o Oliver Twist monter finns det som tidigare nämnt en massa schysst öl från USA. Det för mig tidigare okända bryggeriet High Hops Brewery var stabila, särskilt tyckte jag om deras Dr. Pat's IPA. Humlig och smakrik, inte så extrem men balanserad. Moylans Midnight Ritual går inte heller av för hackor, fyllig och fin med mycket kaffe.

Norska 7 Fjell imponerade med stabila öl rakt av, godast var 7 Fjell Ulriken Double IPA som inte bör missas. Fräsch och riktigt välhumlad med mango och ananas. En öl man blir glad av.

Stigberget är ett trevligt bryggeri från Göteborg. De brygger även åt O/O Brewing från samma stad. O/O Narangi är en öl som det är svårt att inte tycka om. Bitter och fräsch med mycket frukt. Bör helt klart provas.



Adelsö Bryggeri tycker jag har varit bra redan från första stund. I år har de en ny Imperial Porter som heter Adelsö Mälarö Kyrka, väl värd att ta en extra titt på. Gillade dess balans och fina munkänsla.



Brasstacks Brewing Company från Uppsala har med sig två öl och båda två var rejäla överraskningar, särskilt The Conductor vilken är en av de godaste svenska ölen som jag druckit i den genren, ja det är en IPA.

Malmö Brygghus har med sig många olika öl, klassikern Canned Wheat fungerar i alla väder men jag gillar även deras nya Wheat Ale, Malmö Tender Foot Wheat IPL. Somrig och uppfriskande med mango och ananas.



I Belgoklubbens monter hittas De Dochter van de Korenaar L'Ensemble vilken är en mycket trevlig och smakrik Barley Wine med väl dold alkohol. (13%)



Det provades många andra riktigt stabila öl men det blir lite långrandigt att nämna alla. Min rekommendation är att bege sig till Nacka och bara njuta och ha kul. Goda öl finns det verkligen gott om.

Inga kommentarer: