torsdag 13 november 2014

Två mörka svenska öl

För en vecka sedan, torsdag 6/11 var det inte bara Gustav Adolfsdagen utan även den internationella stoutdagen. Numera är det så många dagar för både det ena och det andra att det är svårt att hänga med. Att dricka stout är en trevlig sysselsättning men tyvärr missade jag helt att dricka en sådan i torsdags. Dock drack jag ett par stycken dagarna innan. Bägge beställdes hem via Systembolaget för så länge sedan som augusti.



Började med en Fängelset Midnight Porter från Bryggeri Fängelset i Västervik. Ölet var nästan svart med ett stort skum. Enligt Ratebeer är ölet en Imperial/Strong Porter. En hel del choklad, kaffe och rostad malt i både doft och smak. Även spår av bourbon och lite vanilj. Tyckte mig även ana en gnutta torkad frukt i smaken liksom lite värmande alkohol. Kolsyran var livlig. Ölet var gott men inte fantastiskt.



Öl nummer två var Modernist Svartkropp från det i Stockholm belägna Modernist Brewery. Ölet var helt svart med ett fint brunt skum. Ganska söt med rostad malt, kaffe och bitter choklad. Även toner av lakrits och något som påminde om havre. Munkänslan var åt det krämiga hållet. Tycker att Svartkropp var lite godare än Midnight Porter.

När jag drack de ovanstående två ölen kunde jag inte undvika att börja tänka på folk som aldrig dricker svarta/mörka öl då de är så "otroligt mättande och smakrika". Tycker att det är både ledsamt och lite....nåväl, det är som det är.

1 kommentar:

fajanen sa...

Ja. Får väldigt ofta höra att Guinness kan man ju inte dricka. Den blir man så mätt av. VA??