fredag 21 november 2014

Malmö Brygghus fyller 4 år

Imorgon lördag 22/11 firar Malmö Brygghus fyra år. Det blir fest i bryggeriets festvåning på Bergsgatan 33, Malmöbandet Alabama Moonshine Co står för musikunderhållningen samtidigt som ölen lär flöda. Det är ingen vanlig fyraåring utan i mitt tycke Sveriges just nu allra bästa och mest intressanta bryggeri, mycket tack vare att de hela tiden vågar ta fram ovanligare ölstilar samtidigt som bassortimentet håller väldigt hög klass. Det blir inte sämre av att folket bakom bryggeriet, med ägaren Anders Hansson i spetsen, alltid är så trevliga och inte har drabbats av hybris. Att få dricka en ny öl från Malmö Brygghus är alltid lika intressant samtidigt som några av ölen som funnits ett tag redan är moderna klassiker, Canned Wheat någon?



Första gången som jag stiftade bekantskap med Malmö Brygghus var på Stockholmskrogen Man In the Moon, det var i mars 2011. Då drack jag en Malmö Cacao-Porter. Läser jag äldre anteckningar så kan jag notera att jag tyckte om ölet även om jag inte ansåg det vara fantastiskt. Idag är läget annorlunda, att dricka en Cacao-Porter i dagens utformning är en synnerligen trevlig upplevelse. Någon dessert behövs inte då det bara är att låta ölet få all uppmärksamhet.

Minns även att jag under ett besök till Malmö i april 2012 köpte en flaska Malmö Beerssons IPA på Systembolaget. Gav den 1.1/5 i betyg. Ölet var en smörbomb av den värsta sorten, faktiskt mer eller mindre odrickbar. Då var jag nog inte ensam om att undra hur det egentligen skulle gå för det nya bryggeriet?

Det visade sig som tur är att saker och ting skulle hända, positiva sådana. En ny huvudbryggare, Thomas Fransson, äntrade scenen och ölen började direkt hålla betydligt högre klass samtidigt som nya intressanta stilar togs fram.

Sedan dess har det rullat på, märkligt nog känns det som att Malmö Brygghus har varit med längre än "bara" fyra år. Ibland är det bra lustigt hur tiden bara rullar på. Under senare år har jag besökt Malmö vid ett antal tillfällen, självklart har då bryggeripuben på Bergsgatan besökts eller bryggeriets öltrådgård, Hamnmästaren, som öppnade våren 2013. (Sistnämnda är förresten till salu). Det tillhör helt enkelt vanligt normalt folkvett att ta en sväng till bryggeriet och njuta en öl eller två.

Med den pågående ölrevolutionen i Sverige är det svårt att hinna med att följa allt som händer så man får helt enkelt ta och välja några som man kan spana lite extra på. Som ni som kloka läsare säkert förstått är Malmö Brygghus ett bryggeri som jag följer extra noga. En intressant resa har det varit och förhoppningsvis kommer att vara i många, många år till.

Ser verkligen fram emot morgondagens fest. Under hela veckan har det kopplats på nya roliga öl på fat, imorgon ryktas det rentav om att vi kanske kommer att få se en "Skaro", vilket är en skånsk variant på en belgisk sötad lambic. Bara en sådan sak.


Utgår ifrån att det blir full fart imorgon klockan 18:00 då dörrarna öppnar för allmänheten. Från Stockholm blir vi en "delegation" på åtta personer som jag på något sätt ska försöka "leda".

Inga kommentarer: