tisdag 2 september 2014

Öl i Auckland

Resan den gick vidare, det var dags att lämna "öltorkan" i Vanuatu och flyga över till Auckland. Auckland är den största staden på Nya Zeeland, antalet invånare i storstadsområdet är 1,5 miljoner. Landets huvudstad är det dock inte utan den äran tillhör Wellington.



De senaste åren har ölutvecklingen varit lovande på Nya Zeeland så det kändes helt rätt att göra sitt livs första besök i det avlägsna landet. Fågelvägen är det 17000 kilometer mellan Stockholm och Auckland så det var väldigt lång till Akkurat. Som tur är tycktes det finnas en hel del intressanta ölställen i Auckland så saknaden skulle nog trots allt inte bli så stor.



Först ut var Brothers Beer, en bryggeripub och ölbutik under samma tak, kan det bli bättre? Det kändes som ett rätt hippt ställe i ett område med flera andra restauranger som grannar. Mysigt med en väldigt vänlig stämning. De hade 18 fatöl och drygt 200 olika flaskor. Det gick att köpa en bricka med sex mindre glas men mitt resesällskap och jag valde att köpa fulla glas. (de var på runt 30 cl)



Självklart koncentrerade jag mig på att prova några av deras egna öl samt ett par andra från Nya Zeeland. Deras egna öl kändes snälla och inte alltför spektakulära. Mest imponerad blev jag av en öl med namnet Croucher Lowrider IPA, en IPA på blygsamma 2,7% men som framförallt doftmässigt var en riktig höjdare. Den doftade verkligen mycket humle och härlig tropisk frukt. Riktigt imponerande vill jag lova.



Brother Beer var ett riktigt bra ställe. Självklart köpte jag med mig några flaskor. Tanken var att återvända och köpa ytterligare några till senare under vistelsen i Auckland men så blev det inte av olika anledningar. Priserna var ungefär som hemma, kanske aningen billigare men inte någon stor skillnad.

Shakespeare Hotel & Brewery är enligt uppgift den första bryggeripuben på Nya Zeeland. Precis som namnet säger var det en kombination av hotell, bar plus restaurangdel på övervåningen. Då vi var hungriga bestämde vi oss för att sätta oss på övervåningen där det var lugnt och skönt.



På hemsidan skriver Shakespeare följande:

"This 100 year old English style pub offers great food and world class craft beers (brewed on site) that will impress even the most ardent beer drinker"

Tyvärr är jag inte benägen att hålla med om det. De tre provade ölen från Shakespeare kändes väl mesiga och försiktiga. Godast eller minst tråkig var Shakespeare Yippy IPA som lätt med viss humlighet samt frukt. Bitterheten var lätt liksom kroppen. Någon riktigt IPA var det inte utan mer som en lager med lite extra humle. Det fanns även några gästöl på fat liksom runt 15 olika flaskor att välja mellan.



Shakespeare var lite småcharmigt inredningsmässigt då det var gammalt och insuttet. Ölmässigt var det alltså ingen höjdare. Den unga kvinnan som serverade oss kunde inte särskilt mycket om öl. I det stora hela ett ställe som väl kan hoppas över men råkar man gå förbi så kan man alltid gå in för en öl eller två.



Allra närmast vårt hotell, Mercure Auckland, låg ett ställe med namnet Brew on Quay. Stället var rätt stort, låg nära vattnet och var tämligen stimmigt. (besöket gjordes på en torsdagkväll). Jag gillade det skarpt, de hade 15 fatöl och runt 150 flaskor. En massa spännande saker från Nya Zeeland. En i baren tyckte verkligen om att prata öl. Jag frågade om de hade några öl från Skandinavien, för tillfället inga men de brukade ha lite då och då. Tyckte mig känna igen ett av bryggerierna som han nämnde, Mikkeller.



Ett av fatölen som provades var Tuatara Black Mojo Espresso som verkligen smakade och doftade mycket kaffe med tonvikt på kaffesump. Även mörk choklad och rostad malt. Kul öl, varför dricka espresso när man kan dricka kaffeöl?



I Brisbane blev jag tipsat om att försöka hitta öl från ett bryggeri som heter Liberty Brewing Co. På Brew on Quay fanns det några stycken, den bästa av de druckna var Liberty Citra Double IPA. En halvlitersflaska kostade 23 NZD vilket motsvarar 135 SEK.



Tycker att det var värt priset då det var ett av de godaste ölen som dracks under resan. Frisk och humlig med mycket grapefrukt, mango, hö och småkakor. Finishen var rätt torr och behagligt bitter.

Sista dagen i Auckland hanns det knappt med något pubbesök, hur otroligt nu än det låter. Ett kortare besök på SkySport Grill som var en typisk sportpub, under vårt besök sändes bland annat friidrott från Stockholm vilket kändes lite märkligt. Dagen efter vårt besök skulle All Blacks möta Australien i rugby vilket märktes i puben, det var en hel del folk som satt med landlagströjor. Rugby är nationalsporten i Nya Zeeland, något som verkligen märktes då vi var i Auckland.



De hade 40 fatöl som ett okänt antal flaskor. Fatölen var både inhemska och från utlandet. Minns jag rätt så drack jag tre olika utan att någon av ölen satte sig på näthinnan som ett mästerverk.



Det fanns en mängd andra ställen att besöka med det får bli en annan gång. Till Nya Zeeland återvänder jag gärna men då får det allt bli ett längre besök. Minst ett par veckor känns som ett måste om man ska hinna åka runt på både Nord- och Sydön. Att dricka öl tycktes vara en populär sysselsättning, alla ställena som vi besökte hade många besökare, särskilt de som besöktes lite senare på dagen. After Work tycktes vara en gren som folk tog på största allvar. Någon renodlad ölbutik tittade jag aldrig in i då Brothers Beer hade så stabilt utbud.


 

Inga kommentarer: