torsdag 18 september 2014

Några öl i Berlin

Det kanske låter lite märkligt men jag hade nästan glömt bort att en resa till Berlin var bokad. I måndags var det i alla fall dags att åka dit för en natt. Senast Berlin besöktes var 2007 så det var minst sagt på tiden. Denna gången var jag både reseledare och navigatör då jag åkte ensam, något som jag finner klart underskattat. Ibland är det så skönt att själv kunna helt och hållet bestämma dagordningen.



Något som jag alltid gillat med Tyskland är prisläget, från flygplatsen Tegel kostar exempelvis flygbussen till stan 2.60 EUR. Varje gång då jag ser sådana priser gråter jag lite inombords över priserna här hemma. Mat och dryck är förstås också betydligt billigare i Tyskland jämfört med Sverige, ja det är helt enkelt ett härligt land att befinna sig i.

Finns säkert folk som inte tror mig men denna turen innehöll mycket mer än öl och mat, gissningsvis gick jag närmare fem mil på de två dagarna, en massa intressanta platser besöktes och tittades på. Det första ölet intogs först på den sena eftermiddagen på måndagen. Stället för den händelsen var Aufsturz som ligger i stadsdelen Mitte, förövrigt den delen av staden som jag höll mig mest till.



Över 100 ölsorter hade de, det var ett stort ställe med en stor uteservering där jag givetvis satte mig då det rådde mer eller mindre högsommarvärme i Berlin. Öllistan innehöll exotiska öl som Lapin Kulta men självklart låg mitt fokus på ännu mer exotiska inhemska sådana. Tysk porter dricker jag långt ifrån dagligen så började med en sådan, Lausitzer Schwarzes Porter.



Redan vid upphällningen blev jag misstänksam då ölet såg så ljust ut. Tyvärr var det mycket sött med smak av socker, lite frukt, väldigt lätt rostad malt och något artificiellt. En riktigt dålig öl. Hade faktiskt svårt att göra klart flaskan. (missade helt att det på menyn stod att ölet innehåller socker)

Alpirsbacher Klosterbräu Spezial var bättre. En stiltypisk Helles med en brödig maltighet liksom småkakor. Lättdrucken kan man minst sagt kalla det ölet.

När jag gjorde research inför denna lilla resa såg jag till min fasa att många ölbutiker hade stängt på måndagar. Hade jag tagit med mig väskan i onödan? Nä, det hade jag inte skönt nog då ett stort köpcentrum som ligger på Alexanderplatz är Galeria Kaufhof. På markplan finns deras delikatessavdelning med i sin tur en dryckesavdelning. Förutom en hel del "vanlig" inhemsk öl hade de även några utländska, som till exempel Firestone Double Jack.



Slumpen gjorde att jag råkade gå förbi ett ställe som heter Go-beer som ligger i stadsdelen Kreuzberg. Ett inte alltför stort ställe som ändå hade en del intressant tysk öl som jag aldrig tidigare sett, bland annat IPA och APA från Hamburg. Ägaren var vänlig och sa att han mer än gärna skickar flaskor till Sverige, inga problem.



För den som gillar bryggeripubar så är Berlin inte tomt på sådana, det finns många. Jag besökte två sådana, först Brauhaus Lemke Hackescher Markt. Det var ett stort ställe som ligger under järnvägen så då ett tåg passerade kändes det inne i byggnaden. Maten var bastant och klassisk tysk, jag kunde inte motstå frestelsen att beställa en Berliner Eisbein, en pjäs till måltid som gjorde mig sisådär tre kilo tyngre. Fyra egna öl hade de som såldes som smakprover om 0,1 liter, fyra sådana kostade 4.10 EUR. Ölen var de gamla vanliga standardstilarna, tycker att pilsnern var godast så det blev ett större glas av den efter att smakproven var avklarade. Gillade inte att kyparen med kraftig tysk brytning sa att "tip is not included".



Runt fem minuter ifrån Brauhaus Lemke ligger Brauhaus Mitte. Att skutta in där var naturligt då det låg i närheten av hotellet. Även där kunde ölen köpas som smakprover om 0,1 liter. Fyra sorter där jag tyckte att veteölet var den bästa av de smakade. I ärlighetens namn var inget av de två besökta bryggeripubarna några höjdare, men vill man "ticka" några öl så är de förstås lämpliga att ägna en tid åt.



Efter en god nattsömn så var det återigen dags att gå många steg på byn, vädret var fortfarande strålande så det var shorts och t-shirt som gällde. Tog det väldigt lugnt med öldrickandet men ett besök på restaurang Das Meisterstück blev det. Ett stort ställe med en del intressant öl.



Korven som jag åt var riktigt bra. Det blev bara en öl, Bierfabrik Berlin Wedding Pale Ale. För att vara Tyskland var flaskan dyr, hela 7.10 EUR. Dock var den god, en hel del humle, grapefrukt, citrus och småkakor. Kanske något tunn men med en hygglig bitterhet. Kul att det numera går att hitta en del drickbar tysk IPA och APA.



Det var det hela. Berlin är en stad som jag gärna åker tillbaka till, men då kanske över en helg då fler ställen är öppna och med lite mera fart. Nu var det behagligt lugnt vilket förstås inte heller är så dumt ibland. En sak som jag verkligen gillar med Tyskland är att ung som gammal, kvinna eller man njuter av en öl eller två utan att någon lyfter på ögonbrynen. Vill man dricka en öl till vardagslunchen så gör man det. Auf wiedersehen!

Inga kommentarer: